versje voor het slapen gaan

DE KONING VAN BELLEVU

(blahblahblagfortisblahblahblahregeringblahblahblahleteremblabla
blaedexiablablablaaandelenblahblahblahlippensblahblahblahbushblablah
blahrepublikeinenblahblablahkleinespaarderblahblahblahreyndersblahblah
blahnationiseringblahblahblahliberaliseringblahblahelectrabelblablabablah
ltyptypschrijfschrijfdenkdenkschrijftypdenkblablahblahaandelenblahblah
mediablahblahblahmassahysterieblahblahblahwishfullthinkingblahblahblah
en ineens flits er een flard van een kinderversje door mijn hoofd
en doet mijn eigen schrijfsel er niet meer toe.)

O wat een ellende
in ’t land van Bellevu
De koning is veranderd
in een groene paraplu.
Des morgens was hij nog gewoon.
Daar zat hij, op zijn gouden troon..
maar nu, maar nu, maar nu,
plotseling veranderd
in een groene paraplu.

De dokter werd gebeld.
Die kwam met aspirine.
Maar niemand wist precies
hoe men dat toe moest dienen.
En alle mensen huilden mee
en jammerden van ach en wee.
Wat nu, wat nu, wat nu,
de koning is veranderd in
een groene paraplu.

De koningin die zei:
We moeten niet zo treuren,
het kan ook u en mij
en iedereen gebeuren.
Ik heb er mij bij neergelegd.
Dat was heel mooi en wijs gezegd,
dat was heel wijs gesproken.
Ze heeft de paraplu
daarna maar opgestoken.

‘ t Is alles niet zo akelig,
–  dat wou ik enkel zeggen –
wanneer men zich, wanneer men zich
er maar bij neer wil leggen.

(Annie M.G. Smidt)

Ik steek denk ik even
mijn kop in het zand
ik kan er niet meer tegen.

8 reacties

  1. Mor allez! Martens en Miet Smet zijn getrouwd! Als dat je niet hoopvol kan stemmen.

  2. Allez, trek die kop er maar snel terug uit. Wat is dat hier allemaal?

    Was getekend

  3. Dit versje als prachtmetafoor. Annie M.G. Smidt is een deftige dame.

    Wanneer we het doortrekken naar de huidige wereldwijde bankcrisis kunnen we enkel vaststellen dat deze gelieerd is aan het ontbreken van ook maar enig spoor van vrouwelijke aanwezigheid – bewijs daarvan de totale abstentie van deze in de nieuwsberichten op radio en tv – en dus het ineenstorten van de financiële markt mede bewerkstelligd is door het constante discrimineren van de vrouw op Wall-street en in de haute finance en dat de huidige depressie dus onrechtstreeks gerelateerd is aan de onderdrukking van de vrouw.

    Zie maar wie het in het koninkrijk Bellevu oplost.

  4. Prachtige accurate analyse Maggy! Einde aan de economie van de hoogmoed van de male chauvinist pigs! Laat men voortaan de financieën eens proberen te beheren als een goede huismoeder”?

  5. We zijn op een verkeerd tijdstip geboren, ik had liever in de ruilhandel gezeten.

  6. Ik vermoed eerder dat het aan het ontbreken van arbeiders en gehandicapten ligt. Twee groepen die net zo min aan bod in de berichtgeving. Al de rest zijn rookgordijnen! Het is een complot van intellectuelen gezond van lijf en leden zeg ik u!

  7. Meer op café gaan !

  8. Beweert u nu dat het een complot van cafébazen is? Daarmee dat ik deze middag overal betogers op terrasjes zag zitten. Nog een geluk dat zij niet staken…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

