ik wil mijn eigen talkshow!

PHARA TOM – CANVAS 29 OKTOBER 2008 – 23 U

Het blijkt geen goed idee om Tom Lanoye uit te nodigen in een praatprogramma met verschillende gasten.  De door mij altijd al zeer gewaardeerde Lanoye (Ik heb al zijn boeken! Ik zag al zijn voorstellingen! Ik heb al zijn dichtbundels!) begint me de laatste tijd meer en meer te irriteren.  Gisteren bij Phara deed hij er nog een schepje bovenop.  Elke nanoseconde pauze die er viel vulde hij op, hij nam schaamteloos elke keer het woord over van een andere gast, hij onderbrak iedereen, kortom, hij eiste alle aandacht op en waande zich gastheer. Nog erger dan Bracke in zijn hoogdagen. Ocharme mevrouw Doornaert, ze kreeg er geen speld tussen.

Ik herken het goed, het hoge woord voeren, over alles een mening ventileren en een gesprek in handen nemen en/of sturen. Maar Tom zou op zijn vijftigste toch ondertussen al moeten geleerd hebben dat niet enkel zijn eigen woorden maar ook die van andere mensen kunnen bijdragen tot een interessante discussie. Om zo tot een echte gedachtenwisseling te komen. Met de jaren heb ik die lessen getrokken, je reflecteert toch na alfoop in je eentje al eens over een vergadering, een rondetafelgesprek en daar trek je je conclusies uit, waardoor je je zelf wat leert temperen. Dat doet Tom zo te zien nog steeds niet. Hij hoorde vooral zichzelf graag bezig. Phara, Lieven en de andere gasten zaten er voor spek en bonen bij.

Volgens was dit een regelrechte sollicitatie voor een eigen talkshow, die dan nog best boeiend zou kunnen zijn. Een tip echter: nodig slechts één gast uit en stuur de eerste invitatie naar Mia!

3 reacties

  1. Sorry dat ik hier mijn reactie plaats voor het postje van plat préfére bij vandepotgerukte. Hij verwijdert die telkens wanneer ik ze plaats, van censuur gesproken, maar ik doe mijn zegje bij ieder die heeft gereageerd. U doet er mee wat U wil, Verwijder het gerust.
    Ik vond Uw reactie ,integenstelling tot andere en het postje zelf, erg goed en gepast.

    Dit was mijn reactie;

    Uitgerekend nu ga je een boom op zetten over censuur.
    Terwijl je die zelf toepast op je blog t.a.v. omdat je je in je kruis getast voelt door mijn en ik citeer “onnzole opmerkingen”.
    Bovendien vond ik de beslissing om die aflevering niet uitzenden normaal.
    Wil je misschien ook weten wat de plat préfére is van Marc Dutroux of
    Freddy Orion. Zoiets niet uitzenden is geen censuur, het is een kwestie van fatsoen. Blood and Honour kelen ook dat ze gecensureerd worden. Het niet mogen ontkennen van de holocaust, ook censuur volgens sommigen. Een programma over het lievelingsgerecht van Hitler maken, dat is een beetje ziekelijk. En Jeroen zanikte dan nog dat het niet lekker was ook. “Ik heb 6 miljoen joden gedood. Ja mijnheer Hitler, niet netjes, maar wat is je lievelingsgerecht ? ”

    Nogmaals mijn verontschuldigingen om op deze wijze mijn reactie te plaatsen maar het thema ligt me nauw aan het hart. Ik kan niet anders.
    Verwijder ze gerust nadat U ze gelezen heeft. Alle begrip .

  2. Schrijvers moeten schrijven, en presentators moeten presenteren. Schoenmaker houdt U bij uw leest.

    Was getekend

  3. Moeten, moeten , moeten…… ?
    Wat je niet kan laat je beter maar je moet dat niet


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

