blogreclame

ALLES IETS WAT U ALTIJD AL WILDE WETEN

Het is ook anderen, wie dat dan ook moge zijn, niet ontgaan dat mijn bezoekerscijfers pieken. Tenminste, dat leid ik af uit het feit dat ik nu (toevallig?) voor het eerst in twee jaar een mailtje kreeg met een aanbieding om reclame op mijn blog te plaatsen. Nu zou ik eindelijk zelf kunnen vaststellen hoeveel dit opbrengt, want daar wordt nogal geheimzinnig over gedaan.  Probeert u het maar eens te googelen, of vraagt u het maar eens aan een blogger. Ik denk dan ofwel betaalt dit zo goed dat niemand dit durft openbaren omwille van de extra (onbelaste?) inkomsten, ofwel betaalt het zo slecht dat niemand durft bekennen dat hij zich voor pakweg vijf eur per maand ‘verkoopt’.

Ik had geen enkele belangstelling, maar ik mailde toch terug dat ik graag wou weten welke vergoeding hier tegenover stond.  Al was het maar om het op mijn blog te publiceren. En dat ik concrete cijfers wou, geen veronderstellingen. Daarover was namelijk geen sprake in de eerste mail, noch over welk product het ging.

Het antwoord was, in tegenstelling tot wat ik verwacht had, heel duidelijk. Drie formules, drie prijsafspraken.

  1. Tekst advertentie: korte omschrijving van het aangeboden product (15-30 woorden) op de website. Hiervoor kan ik u een maandelijkse vergoeding van 17 Euro bieden.
  2. Schrijf uw eigen recensie (50-300 woorden) over het aangeboden product en publiceer deze op de homepage van de website. Hiervoor kan ik u een eenmalige vergoeding van 40 Euro bieden waarna een maandelijkse vergoeding van 10 Euro volgt om de recensie online te houden.
  3. Wij schrijven een recensie (50-300 woorden) over het aangeboden product waarna u het op de homepage van de website publiceert. Hiervoor kan ik u een eenmalige vergoeding van 30 Euro bieden waarna een maandelijkse vergoeding van 10 Euro volgt om de recensie online te houden.

Betaling vindt plaats via Paypal en bovengenoemde bedragen zijn inclusief BTW.

17 eur. Dat wil ik niet banaliseren. 17 eur is een goede CD, drie DVD’s, een (half) concertticket, twee expoticketten enz. per maand. Verleidelijk voor studenten, werkzoekenden en steuntrekkers.

Maar voor zeventien euro mijn ziel verkopen? Daar voel ik niks voor. En in geen geval wanneer ik lees over welke reclame het hier gaat. Wat met mijn onafhankelijkheid? Hoe zit het dan met mijn vrije meningsuiting? Ja, zulke dingen sleur ik daar direct bij.

Zelf een stukje schrijven? Daar hebben ze dan wel de verkeerde persoon voor uitgekozen, al stel ik me de vraag hoeveel ze over mijn (familiale) achtergrond weten wanneer net ik een aanbieding krijg voor ONLINE GAMBLING. Maar dan zouden ze in elk geval ook moeten weten welk soort stukje ik over gokken zou schrijven. En dat zou allerminst positieve reclame zijn!

(Al is dit alweer een goede denkoefening over het in vraag stellen van principes. Wat indien ik 1000 eur zou krijgen? Wat indien ik een topsporter was? Wat indien ik een CEO was? Wat indien ik premier was? Denkt u daar ook soms eens over na? En over die zelfgeschreven stukjes… productplacement… media…onafhankelijkheid….journalistiek…)

6 reacties

  1. en wie zijn die geldschieters wel niet?

  2. hmm, een stukje schrijven over een product als onderdeel van je blog is helemaal iets anders dan een bannertje dat duidelijk gescheiden blijft van ‘de inhoud’ van de site. Tegen dat laatste heb ik geen bewaren, tegen dat eerste wel.

  3. Ik kreeg een paar dagen terug een soortgelijk aanbod. Ik vermoed dat wordpress een tijdje de doelgroep zal zijn van dergelijke aanbiedingen.

    Was getekend

  4. Iedereen is koopbaar. De prijs is wel verschillend 🙂

  5. Ik heb ook gedurende een hele tijd banners op mijn blog gezet, maar heel eerlijk: het vloekt met de inhoud van de blog dat het een aard heeft en bovendien verdien je er niet eens het zout op je patatten mee. Ik heb er dus al een hele tijd geleden komaf mee gemaakt.

  6. […] ik wou meestappen, kreeg ik 15 à 22 euro per maand voorgeschoteld. Iets zeer gelijkaardigs las ik elders al eens. Ik heb er heel even over getwijfeld: op jaarbasis is dat toch al snel iets van een 200 […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

