de grooten oorlog

REMEMBER BELGIUM

Misschien is het beter voor mijn gemoedstoestand om niet op één week tijd  een aantal boeiende documentaires over WO I te volgen, Dresden, Gettho en Rosenstrasse op DVD te bekijken, de Kristalnacht  te herdenken die 70 jaar geleden plaatsvond, in slapeloze nachten een aflevering van Band of Brothers te gebruiken als ontspannend slaapmiddel. En die rechtstreekse verslaggeving op de BBC vanuit London had ik misschien ook beter aan mij kunnen laten voorbijgaan.

Misschien is het beter om bij de diverse verslaggevingen en meer bepaald een reportage over de Congolese grondstoffen niet samen met een Congelose handelaar vast te stellen dat er om deze reden alleen nooit een einde zal komen aan het moorden. Misschien moet ik mijn ogen eens sluiten voor het zoveelste dood kind op tv en me niet meer afvragen aan wat voor ergere beelden we nog gaan wennen. Misschien moet ik me ook niet afvragen na het boeiend (maar te kort) gesprek in Phara met een oorlogsverslaggever Daniel Demoustier hoeveel slachtoffers er nog zullen vallen in Afganistan. Hoe het zal evolueren in Irak onder Obama. En in de rest van de wereld.

Heel zeker ben ik het eens met Sophie de Schaepdrijver die stelt dat we de burgerslachtoffers van Tamine en andere gemeenten niet mogen vergeten. En heel zeker dat ik ooit nog eens bij de Last Post in Ieper wil zijn. Heel zeker dat ik me nooit een toerist zal voelen op een oorlogskerkhof. Heel zeker dat het Jüdische museum in Berlijn het meest beklemmende museum is dat ik ooit bezocht.  En heel zeker dat ik nooit WOI en WOII zal door elkaar halen en dat ik er zal blijven over lezen en documentaires en films blijven bekijken.

Maar misschien moet ik vandaag maar eens de grooten oorlog met mezelf beëindigen en  mijn eigen wapenstilstand uitroepen.

Misschien morgen iets luchtigers. Is dat geen goed begin? De goesting zal wel komen.

TV tips:

BBC1: My Family at War

France2: 14-18 Le bruit et la fureur

Canvas WOI – Vermist aan het front

Expo tip:

Joods museum in Berlijn

Leuven in WO I – foto’s in de stad

DVD tip:

Maudite soit la guerre (1914) – Alfred Machin

Boekentip:

België, een parcours van herinneringen

Als ooit, in nachtmerries, ook u zou moeten lopen
Achter de ezelskar waar wij zijn lijk op smeten;
Zag u die ogen draaien, paffig wit en open, in
Die omgekeerde duivelskop, verwrongen, aangevreten;
En hoorde u, bij elke bult, de gorgel van zijn bloed
Dat kwam geborreld uit door schuim verpeste longen,
Als een kapotgebeten tabakspruim geperst
Uit niet te helen zweren op reine kindertongen –

Mijn vriend, nooit meer verkocht u, trots en manifest,
Aan jongens die dorsten naar wat vergeefse glorie
Uw Oude Leugen: Dulce et decorum est Pro patria mori.

Citaat uit Dulce et decorum est van Wilfred Owen.
– ’t Is goed en zoet te sterven voor het vaderland –
Vertaling van Tom Lanoye in Niemandsland – Gedichten uit de Groote Oorlog

4 reacties

  1. Mooie tekst, maar het treurende ouderpaar op het Duitse kerkhof van Vladslo trof mij ooit zo sterk dat ik me verplicht voel om het als reactie te vermelden.

  2. Als je nu misschien eerst eens naar Louislouise keek vanavond, dan naar Moeders en dochters en terwijl neem je de blok op en daar kan je dan nadien naar kijken. En je sluit je avond af met Glamour Girls of een muziekje van Frans Bauer&Laura Lyn.

    Zou je dan niet beter slapen?

  3. Sluit aub nooit je ogen of kijk niet weg en blijf je toch maar dingen afvragen.

  4. Ik deel de ontroering door Het treurende Ouderpaar en zijn lokatie. In deze beelden ligt al het verdriet van ouders die ooit een kind verloren.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

