simpelweg een vraag

NIET MEER OF NIET MIN

Zeer dikwijls wil ik een toepasselijk of treffend muzieknummer zetten bij een stukje maar wat ik dan niet (of slechte kwaliteit) terugvind op youtube. Mag ik dan zelf van een bepaald nummer van één van mijn cd’s onder mijn youtube account een filmpje maken en dat op mijn blog gooien? Neen zeker? (Ik deed dat eigenlijk wel al eens maar wanneer ik het meer zou doen zou ik toch willen weten hoe dat nu precies zit.)

Is er een andere manier om een muzieknummer in te voegen in een artikel en mag dat dan eigenlijk wel? Hoe zit dat precies met de rechten e.d.? Want wat is eigenlijk het verschil met een filmpje aangemaakt door een ander op mijn blog zetten met een filmpje dat ik zelf gemaakt heb? Komt dat uiteindelijk niet op hetzelfde neer?

Simpelweg een vraag zei ik toch. Waarom kan ik dat dan niet met één zin en één vraagteken?

9 reacties

  1. Mogelijk was één zin niet zinvol en één vraagteken een vaag teken?

  2. hoe het precies zit, weet ik niet, maar ik vermoed dat je om problemen te vermijden best geen songs op je blog plaatst die gedownload kunnen worden. er zijn wel websites die een oplossing bieden, door songs te plaatsen die enkel beluisterd kunnen worden, al dan niet door een verwijzing naar een andere pagina. of dat allemaal legaal is, geen idee, maar het lijkt me eerder onschadelijk. een site die me al een paar keer aangeraden werd is boomp3.com, waar je tracks kan iploaden en plaatsen op je blog

  3. Ik zou zeggen: even Leo Neels mailen of bellen.

  4. Ik vind het zelfgemaakte filmpje anders ook wel leuk, zeer sierlijk gedanst! Je bent wel érg bruin, de zonnebank wat laten…

  5. Filmpje maken en er zelf muziek onder plaatsen om te uploaden naar YouTube: ik heb me er al meermaals aan gewaagd zonder nefaste gevolgen.
    Verder zijn er voldoende sites die muziek aanbieden om te beluisteren (dus niet downloaden). Die nummers – doorgaans van zeer goede kwaliteit – kun je dan embedden op je blog (goede sites in dit verband zijn seeqpod.com en listen.grooveshark.com). Hier is uiteraard geen videootje bij.

  6. Dient last.fm daar ook niet voor? Ook zonder videootje welsiwaar.

  7. Een simpel antwoord op deze simpele vraag zou zijn: ja het mag of neen het mag niet. Helaas is het zo simpel niet. Dat is een simpele manier om te zeggen dat ik het niet weet.
    Hoe zit dat eigenlijk met youtube? Mag je daar volkomen legaal een filmpje met muziek van iemand anders opzetten? Mag je een filmpje van youtube halen en op je blog zetten?. Betaalt youtube misschien ergens rechten? Moet je ergens een” akkoord met de voorwaarden” aanvinken als je een account bij youtube aanmaakt? Wat staat er in die eventuele voorwaarden?
    Als dat allemaal ok is, dan kan het geen verschil maken of het je eigen filmpje is of dat van iemand anders.

  8. Youtube stelt uitdrukkelijk in zijn gebruiksvoorwaarden:

    8.4 U verklaart en garandeert dat u over alle vereiste en noodzakelijke licenties, rechten, instemming en toestemming beschikt om YouTube in staat te stellen om ten behoeve van de verlening van de Diensten gebruik te maken van de door u Geplaatste Content (en dat u daarover gedurende uw gebruik van de Diensten zult blijven beschikken), en om anderszins op de door de Website en de Voorwaarden beoogde wijze van de door u Geplaatste Content gebruik te maken.

    Ik heb die rechten niet, ik heb dat dus al drie keer aangevinkt tegen beter weten in.
    Maar nu kan ik me wel niet voorstellen dat die miljoenen andere youtubegebruikers die wél hebben.

    Om maar te zeggen dat ik het ook niet weet en dat de gebruiksvoorwaarden zeer kleine lettertjes zijn en oneindig lang. Youtube speelt hiermee gegarandeert op veilig, wat hun goed recht is natuurlijk. Als je de miljoenen filmpjes ziet ben je al snel geneigd te denken, ’t kan geen kwaad, maar anderzijds, als ik eens durf de wet te overtreden word ik er uit gepikt, ’t is nog niet anders geweest, vandaar dat ik zeer voorzichtig ben.

    🙂

    Ahja, LastFM, daar heb ik nu nog nooit bij stilgestaan, alhoewel ik daar al sinds 2006 een account heb. (Wat zei ik over facebook? Me pas nu gerealiseerd dat LastFM eigenlijk precies hetzelfde is.) En die andere tips probeer ik ook eens uit. Dank u.

  9. vreed intressant en dus ben ik er maar eens ingedoken in die voorwaarden en heb ik mijn patatten laten aanbranden.
    Strikt genomen mag je geen filmpjes van Youtube op je blog zetten, ook niet je eigen filmpje. Dat volgt uit lezing van art 11.2 en 6.1A.
    Maar als je verder graaft dan zie je ook de achterpoortjes. Je mag “fair use” maken van die filmpjes maar er bestaat geen definitie van fair use.
    Ook is er rechtsleer die zegt dat “embedden” niet openbaar maken is want het was al openbaar.
    Ge ziet, het is gewoon weer kwestie van een goede advocaat maar ik zou toch binnenblijven als de blogpolitie passeert.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

