tv tip 19/1 – iets met boeken

CANVAS/VPRO – ELKE ZONDAG – 21 U/23.30 U

Van de eerste aflevering vond ik vooral het interview op de website van Canvas met Dimitri Verhulst nà  het programma het best. Dat was wat ik wel had willen horen in het programma, maar Verhulst durfde niet. ‘Daar ben ik te braaf voor”, gaf hij toe.  De tweede aflevering ben ik vervolgens eigenlijk uit het oog verloren, ik was er niet echt nieuwsgierig naar.

De derde aflevering – bleek ik die toch opgenomen te hebben –  was er echter een die er mocht zijn. Geen ogenblik kreeg ik het gevoel dat ik zat te kijken een boekenprogramma, maar naar een uitstekende mini-aflevering van Zomergasten, met twee gasten die deze keer toevallig schrijvers (Hans Müsterman en Paul Verhaegen) waren. Interessante mensen met interessante verhalen. Welbespraaktheid in aangenaam AN (met heel af en toe een licht Engels accent) waardoor je moeiteloos meegevoerd werd.  Met twee presentatoren die zich heel bewust waren van deze goed van tongriem gesneden en bevlogen auteurs en ze dan ook meestal ongestoord lieten hun gang gaan in hun gepassioneerde uiteenzettingen. Twee gasten die perfect op elkaar afgestemd waren. Een onderwerp dat perfect getimed was. Beide schrijvers zijn me niet onbekend – ik zag ze al wel eens eerder in een praatprogramma – maar ik las nog geen enkel boek van hen. Nu wil ik het werk van beiden leren kennen.

Dit had ook een goed radioprogramma kunnen zijn, maar toch gaf TV er een meerwaarde aan. Ik zie graag mensen spreken. Na aflevering één was ik niet van plan om het programma nog verder te volgen, maar ik heb het me  zeker niet beklaagd dat ik deze nacht toevallig op de opname ervan gestoten ben.

Meer van dat. Vanavond Herman Brusselmans. Dàt doet me dan weer twijfelen om te kijken.

9 reacties

  1. Misschien dat het er vanavond een keer van komt

  2. Jouw laatste zin: en terecht. Brusselmans is het meest omhooggevallen en slechtsprekende uitschot van al onze “schrijvers”.
    Iemand uitnodigen die van schelden z’n beroep maakt en niet eens in staat is één deftige klank uit zijn muil te krijgen, getuigt van een wel hele slechte smaak.

  3. Vanavond had ik echt eens willen kijken, maar met een hoofdrol voor Brusselmans kies ik ook voor iets anders denk ik…

  4. Beste schrijver van Nederland, Vlaanderen en Suriname. Welbespraakt, altijd grappig en intellectueel. Als je daar niet om kunt lachen moet je je laten nakijken.

  5. Brusselmans boeken interesseren me ook niet meer, zelfs al vind ik nog steeds dat hij kan schrijven. Zeker in zijn eerste romans zag je nog een poging tot “ernstige” literatuur, nu is hij een fabriek geworden. Wie echter de moeite doet om de interviews met hem te lezen, merkt dat de mens Brusselmans en het type/schrijver Brusselmans anders zijn. Zelfs achter het scheldproza zijn vaak nog relevante zaken te vinden.

    Eerlijk gezegd verkies ik Brusselmans boven Tom Lanoye, die zichzelf als opperpriester van het enige ware( linkse en progressieve) denken steeds arroganter en despotischer (in zijn meningen en denkpatronen) gedraagt. Brusselmans mag dan wel van scabreus taalgebruik houden, hij pretendeert tenminste niet te weten hoe anderen moeten leven, laat staan dat hij zich boven hen plaatst vanuit een vals superioriteitsgevoel.

  6. Dan is er eens een programma over boeken, en dan moet ook dáár Brusselmans zijn kop weer laten zien. Wat kan mij nu schelen dat Brusselmans zijn 49ste boek geschreven heeft?

  7. @Sereniteit (en andere anti-Brusselmannen): ik heb het ook niet zo voor de persoon Brusselmans, met zijn ridicule hondje en zijn nadrukkelijke laconieke houding. Maar als schrijver mag je hem toch niet zomaar negeren: hij heeft enkele zeer goede boeken geschreven. Altijd grappig zou ik hem zeker niet noemen, zoals Riix, een boek als Muggepuut is strontvervelend, leeg en vooral herhaling van eerdere boeken. Maar ik raad iedereen toch Het einde van Mensen in 1967 aan, geweldig boek.

  8. Om even terug te komen op dit blogbericht: heel leuk wel dat er dan toch een mooie aflevering uit dit format komt rollen. Zelf heb ik de derde aflevering niet gezien, maar het is leuk te weten dat het dus soms wel lukt. Ik geloof dat de schrijvers inderdaad aan het woord moeten zijn en dat de presentatoren daarbij een ondergeschikte rol vervullen.

  9. Hoi! Hier een Brusselmans-fan for ever!! Ten eerste bewijze? Zie http://janien.wordpress.com/2007/12/22/stemverstikt-keelgesnoerd-in-tranen-badend-maw-zonder-woorden-2/

    Hoogste tijd dat ik hem eens in mijn worstenmachientje laat draaien … Hopelijk komt zijn haar niet in de knoop, denk ik dan.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

