het AIDA principe

WAT IK ME AFVRAAG

Al die handboeken met die regeltjes, die internetsites, die opleidingen en die cursussen waarin uitgelegd wordt hoe origineel we uit de hoek moeten komen bij een sollicitatie. Hoe onze motivatiebrief er moet UIT springen.

Hebben die directeuren en HR-managers hun buik niet vol van al die originaliteiten? Net zoals ze dat hadden van die standaarduitdrukkingen die we niet meer mogen gebruiken? Die moeten toch ook beseffen dat iedereen dat spelletje meespeelt en iedereen maar gewoon de instructies opvolgt. (O Neen!! Met inbreng van eigen persoonlijke creativiteit natuurlijk!! Jezelf zijn!!)

Als we nu eens allemaal doodgewoon zouden mogen een korte duidelijke boodschap sturen, dan zou ik tenminste mijn tien sollicitaties per dag kunnen afwerken. En zouden die HR mensen er honderd per dag kunnen doorjagen. No nonsens. Rechtoe rechtaan. Oef.

Ne goeiendag allemaal,

Ik zoek dringend werk.

Wat ik allemaal kan, kunt ge lezen in mijn CV.

Wat ik er aan wil toevoegen is dat ik een geweldig goeike ben en dat ik veel kan betekenen voor uw bedrijf waar ik echt heel graag zou werken.

Mag ik u dat eens persoonlijk komen uitleggen? Bel me dan nekeer.

Doen hé! Ge zult het u niet beklagen.

Gerrita Callewaert
Bavikhove

Ok, even ernstig, ik geef het toe, een opvallende motivatiebrief bleef ook bij mij hangen en maakte meer kans… Nog drie te gaan vandaag, volgens de enige échte AIDA methode.

(Logje bij gebrek aan een koffiemasjien in het kader van een luchtige break in een overernstige werkdag.)


5 reacties

  1. Zie jij dan tien geschikte vacatures er dag?

    • (Oei Ton, vier recente reacties van jou zijn om een mij onbekende reden bij de spam beland, dat zag ik pas vandaag! Bij deze rechtgezet.)

      Neen, ik zie helemaal geen tien gepaste vacatures per dag maar om een mij geheel duistere en onbekende reden gebiedt mijn outplacementconsulente me om vijftig sollcitaities per week te doen ‘om te oefenen”. Als ik dan opwerp dat ik enkel gericht wil solliciteren dan zegt ze me dat het leerrijk is wanneer ik op een gesprek uitgenodigd word. En wat moet ik dan zeggen: “het interesseert me eigenlijk niet, het is maar om te oefenen!”? Ik volg niet.

  2. De AIDA-methode! Vooral de D van Desire opwekken is geweldig. Als het probleem niet zo ernstig was zou ik er heel hard mee lachen. Sterkte.

  3. Gelieve te ondertitelen .

  4. Dringend toe te voegen op mijn wiki in de bekende rubriek!! Niet te missen, Aïda! You are gorgeous. Volkomen gelijk heb je. In de voorbereiding voor de les ‘solliciteren’ (laatstejaars middelbaar) kon ik de ‘wijze raadgevingen’ en trucs echt niet meer overzien. Weetje, ik startte altijd met een vreselijk gedateerd videootje van de oude Kredietbank. Hi-la-risch! En of het wérkte in de klas.

    Wie jou niet aanwerft, is gezien!

    Btw, ook gehoord op Radio 1, gisteren? Goeroe Guillaume Van der Stichelen: vergeet zeker je tanden niet te poetsen als je gaat solliciteren! Er zijn immers mensen die niet van een stinkende adem houden …


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

