zonde van de blogtijd

WEINIG ORIGINELE VOOR DE HAND LIGGENDE TITEL

Vandaag wil ik twee dingen zeggen. Ik heb veel meer te zeggen maar ik moet het hier bij houden wegens bloktijd en een deadline.

1/ Tijdens de oudejaarsnacht van ’94-’95 (of was het nu ’95-96′ of ’96-’97) ging ik na middernacht buiten een luchtje scheppen en zag ik op een grote straatthermometer in de buurt -23°.  Ik zie het daar nog staan, in rode cijfers. Niemand gelooft me. Ik heb geen tijd om het op te zoeken.

2/ Iemand die op TV als presentator of acteur dialect spreekt of dat soort tussentaaltje dat we maar normaal moeten vinden want dat is spontaan en Vlaams, heeft bij mij van bij de eerste tien seconden al 40% krediet verloren.  Zoiets. Alle krediet gaf ik de makers van Zonde van de zendtijd. Echt. Maar hoe goed moet je dan nog zijn als je na die eerste -enkel om die reden- negatieve indruk verder moet op 60% van mijn goodwill?  Ik val in herhaling  en het wordt afgezaagd op mijn blog, maar ik blijf het dus niet begrijpen dat je mag een programma presenteren wanneer je niet eens gewoon deftig algemeen Nederlands kan spreken. (Discriminatie bij de VRT: enkel een welbepaalde groep – journalisten? radio-presentatoren? – moeten een taalexamen afleggen of is dat ook verleden tijd?) En dan hoeft dat nog niet eens zo perfect als Martine Tanghe te zijn. Wat voor redenering is dat nu dat je niet echt jezelf kan zijn als je je moet uitdrukken in AN? Onze eigenheid verliezen? Vlaanderen mag niet, iedereen wereldburger, maar verkavelingsnederlands, ‘dat past bij ons, dat is onze eigen taal!!’. Het blijft een rare redenering.

Om die reden heb ik me dus voornamelijk zitten ergeren aan dit programma en vond ik Ben Crabbé (ook al vindt die het tegenwoordig onhip en ouderwets om nog klare taal te spreken) het grappigst en deze versie van blokken (Youtube klassieker in wording) de beste grap. Het kan natuurlijk ook dat ik veel te veel gewoon ben.  Niet meer zo snel meer verrast word.  Wegens jarenlange fervente BBC-kijker. Of verwend door een aantal prettig gestoorde bloggende dames of een disfunctionele familie. Zet die eens rond de tafel en je krijgt dezelfde grappen. Aan de lopende band in het dagelijks leven. Ook absurd maar vooral subtieler.

Ik heb gezegd.

(En neen, ik volgde zelf geen dictie, en neen, ik kan mijn Oost-Vlaams accent niet verbergen,  en ja, als het lekker onder ons is verval ik ook in de gij-vorm, maar ik presenteer dan ook geen programma op de openbare omroep. En ja, ik erger me ook aan alle andere programma’s waar het Nederlands verbasterd wordt en neen, in mijn mediamensenvriendenkring is niemand het met mij hierover eens. En  ja, ik zag de beelden van de dode kindjes net daarvoor in Terzake en dat is  immens veel erger en belangrijker maar mijn gevoelens daarover kan ik niet in twee minuten op mijn blog gooien.)

Update 14.30 u: Ik was mijn goed voornemen vergeten. PAX BLOGIA! Maar dan in het AN graag.

Update 17.30 u – herstel doorhaling 2/ – Ik stap af van mijn goed voornemen.

15 reacties

  1. Nu je het er toch over hebt, weet je wat ik dacht toen ik die beelden zag van die man die wenend zijn dode kindje kuste? “Wat staat die godverdomse camera daar met zijn neus bovenop te doen?! Wend je toch even af man, laat die mensen!” Weet je waar het de media vandaag aan ontbreekt? Aan fatsoen.

  2. Oh die ongelovigen!!! Vorige week heb ik het nog gehoord op de radio. Die eindejaarsnacht was de koudste ooit. Op 24 uren zakte de temperatuur 30 graden.
    -20 werd het en als jouw thermometer niet onder thermometerhut stond is -23 geloofwaardig.
    De zendtijd, ik zal maar bekennen, ik ben weggezapt en nog wel naar VTM want hoewel geen enkel van die koppels echt een Italiaanse droom heeft wil ik dat ene prentje van die heuvels niet missen. En Fransesca die spreekt keurig.
    En die mannen van de slimste mens…..niet één herkende een scene uit Smack the pony, ik heb ze allemaal afgeschreven.
    Bloktijd? bedoel je blokken van blokken of echt blokken?

  3. Oef. Een gelovige.

    Echte bloktijd. Ik begin te panikeren, net zoals in school enkel goed in de les opgelet en nu tot de vaststelling komen dat ik alles nog moet doen. Tegen donderdag. Geen examen maar toch een werk af te leveren waarvoor ik nog heel wat stof moet doornemen.

    Dat snapte ik dus ook niet dat zelfs Jelle De Beule Smack the Pony niet herkende! Onvoorstelbaar. Zoiets kan je niet op de zenuwen steken. No way. Ken uw klassiekers, zeker als tvmaker. Waar is de tijd dat mensen die ‘iets in de media’ doen nog twintig uur per dag tv keken?

  4. Wat valt er nog te reageren als gij alle reacties al in uw laatste paragraaf (voor update) gegeven hebt?

    Ik heb toch moeten lachen.

  5. Ik weet wel dat thermometers die ik ken en die in een straal van 1 kilometer verpreid staan, vaak hele verschillende temperaturen aangeven. Er zit zo een graad of 7 tussen de ene en de andere. Dus ik vertrouw die dingen niet zo. Niet dat geen geen -23 kan zijn, en een koude nacht zal het zeker geweest zijn.

  6. Absoluut waar wat betreft die barkoude oudejaarsnacht van ’96-’97. Meer nog: ik beleefde hem tenvolle en nam zelfs alle twijfel wegnemende foto’s: http://kielzog.wordpress.com/2009/01/05/alleen-als-het-ijs-en-ijskoud-is/
    In het medium tv ben ik al menig jaartje ontgoocheld, en niet enkel om de taalredenen die je hier – geheel terecht, overigens – aanhaalt. Ik kijk dan ook bijna niet meer.

  7. Ik herinner mij die koude nieuwjaarsnacht en meen mij te herinneren dat het -25 was. (in het verre Limburg hé)
    Over de tv kan je blijven mekkeren en daarom ga ik het niet doen.

  8. En zeggen dat ze in Siberië beton storten bij -30°. Ofzo.

  9. Yep. En de enige reden waarom dat daar kan, is omdat aannemers over opwarminstallaties beschikken om alzo warme beton te kunnen storten. In België, met zijn gemiddeld twee weken vorst per jaar, is dat een nutteloos dure investering.

  10. Ik voorspelde het al: blokken wordt youtube hype.

    Wat ik nu alweer niet snap is dat iedereen zich toch eerst even verontschuldigt alvorens het er over te hebben: oei, ai, ja ik weet het, si la, exuses, grof. Het klopt niet.

  11. Ik verstond de mens en ik heb bovendien hard moeten lachen. De eerste aflevering van ‘Zonde van de zendtijd’ is voor mijn part dik geslaagd.

  12. Voor de radio moet je nog steeds een stemtest doen. Sinds ik terug in Oost-Vlaanderen woon, valt het me moeilijker om mijn accent te verbergen. Toen ik nog in Leuven woonde, hoorden zelfs Aalstenaars niet dat ik een stadsgenoot was, tot ik overschakelde op ons gezamelijk dialect. En zo hoort het ook, al stoor ik me nu niet aan een accent dat is nu eenmaal moeilijk weg te werken.

    Smack The Pony heb ik ooit flarden van gezien maar ik erger me nog steeds dood aan het label “vrouwenhumor” en aanverwanten. Zo zat in het redactieteam aardig wat mannen maar bovendien lijkt het geslacht me gewoon niet relevant. Ik volgde French & Saunders een eeuwigheid geleden op de VPRO (hun eerste shows) en ik heb er hard mee gelachen zonder ooit stil te staan bij het geslacht. Net zo zijn Bill Hicks en Richard Pryor geniaal maar ik bedenk net zo min dat het grappig is omdat de ene man, blank, misantroop,… is en de andere man, zwart, een cokehead,… Goede humor is goed. Enfin, sorry voor mijn gezaag maar ik weiger in de mate van het mogelijke mensen te beoordelen op contingente en arbitraire eigenschappen als geslacht, leeftijd, etnische afkomst, lengte, maat schoenen, mate van lichaamsbeharing…

  13. Ik zou hier niet op mogen reageren, maar de verleiding is te groot. Ik ga tot op zekere hoogte mee in je afkeer voor slecht Nederlands op de televisie. Voor mij is er echter een verschil tussen correct Nederlands spreken met een zwaar accent en een slecht Nederlands vol taaflouten spreken.
    In ZvdZ spreken henk&bert allebei met een zwaar accent maar is er toch geprobeerd om hen geen fouten tegen het Nederlands te laten maken. Liever dat dan iemand die met de juiste dictie dingen zegt als “blijft u eigen” en “ik noem Geert”. Toch?

  14. Eerlijk gezegd zijn zulke fouten me inderdaad niet opgevallen. De tweede aflevering heb ik nog niet bekeken, dus ik kan mijn mening eventueel nog niet bijstellen. Maar het is toch jammer dat ik hierdoor met een negatieve instelling het programma verder bekijk, indien die ergernis er niet was, wie weet hoe goed ik het had gevonden!

    En het is ook niet zo dat ik Smack the Pony en French&Sauders e.d. bij voorbaat of als vanzelfsprekend goed vind omdat het (al dan niet) door vrouwen zou gemaakt zijn.

  15. In de aflevering van deze week viel me vooral op hoe slecht de belichting was waardoor één van de twee vrolijkerds een groenachtige schijn had. Zo was er toch nog iets om te lachen (dat én het wassen hoofd van Hoeybergs dat de heren gefabriceerd hadden).


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

