er is nog leven na ontslag*

EEN OP TWEE VINDT EEN BETERE BAAN*

“Het woord ‘ontslag” moet dringend verlost worden van die scherpe bijsmaak” stelt Geert Dewaele, hoofdredacteur Jobat in zijn editoriaal van 17 januari 2009. Hij is ook al eens ontslagen geweest. “Later kijk je er met een milde glimlach op terug.” Ik wil dat allemaal best geloven, maar volgens mij is hij dan ook nog lang geen vijftig. En weet hij dus ook niet welke impact een op die leeftijd gekregen ontslag heeft.

Bij het onderwerp van deze week (zie titels*) heeft Jobat me alweer schandelijk over het hoofd gezien om als ervaringsdeskundige te getuigen (lacheeeuun!) en over mijn talrijke wedervaren te berichten (lacheeeuunn!!). Jobat vertelt alleen de positieve waarheid. Geheel in de sfeer van optimisme.  “Een ontslag is het einde niet, 8 tips om een ontslag te overleven, ontslag zorgt voor een betere job, er is werk genoeg”, allemaal prachtige titeltjes. Lof voor VDAB jobsclubs en outplacementsessies. We kunnen het! Ja, natuurlijk, elkeen die een artikel geschreven heeft in deze Jobat, heeft dan ook effectief een job, zo is het wel gemakkelijk. (Lacheeeuuun!!)

Gelukkig kan u op deze blog terecht voor de negatieve aspecten van een ontslag. Misschien moet de volledige redactie van Jobat hier eens lezen. (Lacheeeuunn!!)

Ik wil van deze blog geen klaagmuur maken voor werklozen of een forum van een zelfhulpgroep voor ontslagenen, maar het mag. ’t Is momenteel namelijk gewoon een feit in mijn leven.  Iets waar ik elke dag met mijn neus ingewreven wordt. Ook al begint het misschien te vervelen. Uit de reacties op mijn logjes over werkloosheid e.d. blijkt er op deze blog ook geen nood aan. Alsof mijn blog enkel gelezen wordt door mensen met een baan.  En nu ik er eigenlijk bij stilsta: ook in mijn brede familie-, vrienden- en kenniskring kan ik me niet eens zo direct iemand voor de geest halen die werkloos is. Tenzij uit eigen keuze en dan heet dat iets anders.

Pensioen, rentenieren of rijk getrouwd bijvoorbeeld. (lacheeeuun!)

(Voor de zekerheid heb ik een  lachband op dit artikel gezet. En voor het gemak van Geert Dewaele: alle logjes over dit onderwerp heb ik in de rubriek “werkloos” geplaatst.)

3 reacties

  1. Even als, ongetwijfeld schrale, troost: Op 18 juli 2007 reed ik voor een vergadering naar ons hoofdkantoor in Nieuwegein (ruim 200 km). de vergadering werd geopend met de mededeling: “Bedankt voor jullie komst. Helaas moet ik jullie mededelen dat wij vanmorgen failliet zijn verklaard. Jullie kunnen nu naar huis of eerst een kop koffie nemen. Spullen, die eigendom zijn van het bedrijf moeten uiterlijk maandag ingeleverd zijn. Ondanks mijn leeftijd (toen 59) lukte het mij i november een nieuwe werkgever te vinden, ik zou per 1 januari 2008 in dienst treden. Teruggekomen van een weekje Vlieland vond ik op 30 december een getekend arbeidscontract bij de post. Op 31 december om 10:13 uur een telefoontje: “Het bedrijf staat er minder goed voor en zal overgenomen worden. De nieuwe eigenaar stelt als eis dat er een nieuwe mensen meer in dienst treden. Mochten zich in de toekomst nog mogelijkheden voordoen, dan zullen wij contact met u opnemen. Op 19 april 2008 vond mijn partner mij buiten kennis onder aan de trap. Gevolg van de val: een hersenkneuzing en een scheurtje in de schedel. Ik vind het onderhand wel goed zo; laat dat werk maar even zitten!

  2. ja ontslagen worden in mijn Jonge leven al ééns meegemaakt! En het was onterecht. Ik kon structuur en organisatie als opvoeder niet aan! Hell what ze konden mijn terechte op aanmerkingen niet meer slikken. Nu de instelling staat gekend als rigide. Maar het doe nog altijd zeer dat ik de mensen waar ik mee werkt moest achterlaten!

  3. Het is jouw blog. Jij schrijft waarover je wil en waar je mee zit. Je hoeft de aard van je onderwerp of het feit dat het een ergernis is waarover je ‘klaagt’ echt niet te verantwoorden/vergoelijken/verzachten.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

