wat wil je drinken?

ONS KENT ONS

Ik wil het niet geweten hebben, ik  bleef het consequent afwijzen, het druist in tegen mijn principes, ik zou er niet aan meedoen, ik wil geen wereld die zo in elkaar zit. Ik moet het helaas eerlijk bekennen, dik tegen mijn zin.

Je gezicht laten zien op een receptie in een hippe buurt en met je mooiste glimlach en vlotste babbel socializen levert meer op dan pakweg twintig sollicitatiebrieven.  Drie jobopportuniteiten ‘stuur je cv eens door” en één concrete afspraak in de loop van volgende week.

En dat allemaal met een glas schuimwijn in je handen.

Het kostte me een bovenmenselijke inspanning om uit mijn kot te komen om me in de massa te begeven, maar ik kan niet anders dan toegeven: het loont. Alhoewel ik er nog steeds niet uit was of ik nu wel of niet in de sector wou blijven hangen. Maar het is wel eenvoudig vanzelfsprekend.

Zucht.

8 reacties

  1. En wellicht ook prettiger achteraf.

  2. het is nu eenmaal zo. met zeiken, faken, mouwvegerij en smalltalk geraak je verder. ik zou het niet kunnen. enerzijds ben ik daar blij om, anderzijds weet ik dat ik misschien ik dingen had kunnen verwezenlijken die ik eigenlijk wel had gewild, maar waar nooit iets van in huis is gekomen

    het is je alleszins gegund

  3. Ik distantieer me ten stelligste van dat zeiken, faken en mouwvegen. 🙂 Had ik dat gekund dan had ik nu niet eens een nieuwe baan moeten zoeken. Maar je hebt wel gelijk. Je komt er ver mee. Vandaar dat ik dus professioneel ook nog nergens sta.

    Ik moét gewoon dringend een job hebben. Alhoewel ik me constant zal blijven afvragen of het doel de middelen heiligt.

  4. Ik kon het ook niet maar ik heb het geleerd. Ik blijf voor velen wel een raar figuur maar ook een competent en sympathiek iemand, waardoor je het excuus van excentriciteit oproept. Het is een spel en een masker en een deel van me kickt er ongelooflijk op, het andere deel is het liefste alleen.

  5. Op gevaar af van scheef bekeken te worden moet ik bekennen dat ik helemaal geen probleem heb met socializen. Netwerken wat is dat? Allemaal vooruit proberen komen door al eens iemand als opstapje te gebruiken en zelf eens als opstapje te dienen voor anderen. In teambuilding bestaat er zelfs zo een spel, een spinnenweb maken waarlangs iedereen omhoog kan. Zolang de medewerkers in het netwerk de regels respecteren vind ik het geen probleem. Ik zie echt niet in waarom niet meedoen en opportuniteiten aan je neus laten voorbijgaan zoveel waardevoller zou zijn dan geboden kansen te benutten.
    Ik hoop echt dat je netwerking vruchten afwerpt en dan hoef je daar helemaal geen gevoel bij te hebben dat je jezelf verloochent.
    Agendapunt?

    • Agendapunt. Ik denk daar veel over na, ik vraag me ook dikwijls af waardoor mijn felle afkeer komt. Heb ik misschien enkel nog maar de slijmerige, mouwvegende vorm van netwerken gezien waarbij mensen zich bijna prostitueren. En waarvoor eeuwige dankbaarheid en wederdienst vereist wordt van de andere kant. En verdient deze omschrijving het woord “netwerken” niet? Of misschien is de manier waarop wel heel erg sectorgebonden.

  6. Het lijkt soms net werken.

  7. Ton wat zeg je dat mooi, helemaal ‘het klopt’.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

