supersuper thuesday

OBAMA IS ALLES EN ALLES IS OBAMA

Als u nu nog niet weet dat de Amerikaanse president vandaag de eed aflegt, dan bent u hoogstwaarschijnlijk net in uw achtertuin geland met uw ruimtetuig. De beelden van de voorbereidingen en de mensenmassa in Washington overheersen al enkele dagen de media. Uit alle hoeken van the United States stroomt men toe, kilometers dik staan de rijen, de stad wordt overspoeld.  Zelfs ik word bewogen door de beelden van een nooit gezien collectief geloof in beterschap. Het  I have a dream gevoel samengebald in miljoenen mensen. Het doet iets.  Al zou ik de laatste zijn om er zelf gaan tussen te staan. En blijf ik sceptisch over de toekomst.

Ik vroeg me tegelijk af of een aanwezigheid en het verdrinken in die sfeer een. blijvende impact heeft op  een leven. Een ommekeer, een merkpunt, een gevoel vanaf nu doe ik alles anders. En daarom: zijn er onder jullie mensen die effectief aanwezig waren op zo’n historische gebeurtenis*. Ik zeg maar wat: de val van de muur in Berlijn, de begrafenis van Paus Paulus II in Rome,  de moord op Kennedy. De lijst is lang. Wat doet dat met een mens? Had dat effect op u en op het verder verloop van uw leven? Of was het maar een kortstondige opstoot van vreugde/menslievendheid/positivisme/samenhorigheid/onsteltenis/verdriet?

“We may have a new president, but the puppet masters are the same. Change comes from the people, not the government. The government will continue to pass laws to further keep the citizens in check. You can bet on it. They will not stop, they never have and we the people are blind because it makes us feel better. We ignore the crap, the bailouts, the lies, just so we can survive. Got to go to work. I understand really. Just be honest with yourself. That is what matters.” (angelbe88 op youtube)

*De geboortes van kinderen en kleinkinderen tellen niet, ik herhaal, NIET mee. (Knipoog naar een in een roes verkerende Marie.)

4 reacties

  1. Naar massabijeenkomsten gaan is gevaarlijk. We moeten er een psycholoog bijhalen om te bevestigen wat ik ooit ergens gelezen heb.
    Er zou een soort supra identiteit ontstaan waarin de identiteit van de individuen opgeheven wordt. Het schijnt dat in een massa een individu plots bereid is om dingen te doen die hij als individu afkeurt.
    Logischerwijze zou het dus om een kortstondig beleven moeten gaan dat ophoudt zodra de massa uiteenvalt.

  2. Dat is waar Bianca, de eerste de beste amateurpsycholoog kan je dat bevestigen.

  3. Ik zag in Man Bijt Hond wel dat veel mensen uitkijken naar de begrafenis van Fabiola, dat ze dat ‘ook eens kunnen meemaken’. Maar dat is snel vervliegende geschiedenis zeker?

  4. Man Bijt Hond, dat wordt met de dag hallucinanter.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

