tv-tip 01/09 – van vlees en bloed

ÉÉN – ELKE DONDERDAG 21.15 U

Het is niet bevorderlijk voor een gezonde kritisch blik: naar de eerste aflevering van een nieuw programma kijken met een lichtjes benevelde geest, in het gezelschap van een kritische, niet op haar mond gevallen middenstandsfamilie en rond een goed gevulde tafel (spijs én drank).  Maar dan hadden ze het schitterende “Van vlees en bloed” maar niet moeten uitzenden op 1 januari. Dat kan niet anders dan tot licht bezoedelde commentaren leiden.

Een tweede nuchtere kijk op deze eerste aflevering een paar dagen  later resulteerde in een positiever verdict – enkel de ziekenhuisscène met de ziekenzalving kon ik niet echt smaken. De tweede aflevering overtuigde nog meer en na de derde ben ik onvoorwaardelijk fan.  Een paar scenariofoutjes niet te na gesproken – waar zijn de draadjes van ons moe ineens en bestaan er huis-, tuin- en keukencameraatjes op batterijen die zo’n duidelijke beeldmateriaal leveren? – en mijn eeuwig gezeur of het nu echt niet mogelijk is om een authentiek Vlaams beeld te schetsen zonder de dialectische toer op te gaan (De Duitsers in Engelstalige films spreken toch ook allemaal Engels en in gedubde films zelfs Frans? Dus het argument een beenhouwer spreekt geen AN telt niet.) laten we even links liggen. Aan dit scenario is gewerkt en dat merk je. Het verhaal evolueert verrassend. Tel daarbij de schitterende vertolkingen in een ongedwongen regie en de prachtige fotografie (die begingeneriek, ook al riep ik spontaan “Dexter!” – daar zijn getuigen van- is van een zeldzame pracht in een product van Vlaamse bodem) en we komen uit bij een kwaliteitsserie.

Natuurlijk is de herkenbaarheid groot. Misschien daarom dat deze reeks zo goed scoort bij  middenstanders en er van de andere kant kritiek komt over ongeloofwaardigheid. Een mens zou al eens vergeten dat niet iedereen uit een zelfstandigenmilieu komt. Maar je merkt aan alles dat ervaringsdeskundigen er hun zegje in gehad hebben. De tafel als middelpunt, het hart van het huis. Drank en eten en discussiëren. Veelvuldig en overvloedig. Voor iedereen die langs komt. Middenstandsdeftigheid. Breed hebben en breed laten hangen. Geld moet rollen en bij voorkeur bij andere middenstanders want dan komt dat geld vanzelf bij jou terug. De vrouw als sterke en kordate mater familias die de man (en de buitenwereld) in de waan laat dat hij het voor het zeggen heeft maar zelf de touwtje in handen houdt en gedecideerd beslissingen neemt als het er op aankomt. En dan natuurlijk de buurman als metafoor voor de altijd aanwezige, bespiedende, lastige en bemoeizieke klant, voor het gebrek aan privacy en het eeuwig en altijd rekening moeten houden met “de mensen”, voor het ophouden van de schijn. Al deze herkenbare zaken en geloofwaardig neergezette typetjes hebben me al veelvoudig  doen grinniken tot schaterlachten. En toch bespeur ik tegelijk constant de tristesse die schuilt in het eeuwig maskeren van echte diepmenselijke gevoelens en de onmacht tot écht communiceren.

Mijn kritiek gaat over details. Ik blijf moeite hebben met de voorstelling van vijftigjarigen en het toch volgens mij ietwat te ouderwetse cliché-interieur (een middenstander kóópt, dat moet je ook aan zijn gevarieerd en door de jaren gegroeid interieur zien). Maar dat zou wellicht geheel en al aan mezelf liggen, verneem ik hier en daar.  En ik vind dat daar nogal veel volk werkt, voltijds toch. Werkvolk is duur, de dag van vandaag.  En dat een volwassen zoon die de wereld gezien heeft, naar huis komt om een dorpsslagerij uit te baten? Daar stel ik me ook vragen bij, maar het is mogelijk dat dit nét anders evolueert. Misschien zal later blijken dat hij de blijvende strijd tussen aan de ene kant het eeuwig verlangen om zich los te maken van zijn roots en aan de andere kant de sehnsucht naar de heimat moet verpersoonlijken. De meester Moens, die er ook weer over is. Zijn gastoptreden in “Keyser van de Smaak” vond ik ook al helemaal overbodig, ergelijk ventje. Maar dat ligt dan volgens deze filmkenner uitsluitend aan het feit dat Peter Van Den Eede gewoon een slechte acteur is.  Ik moet beamen. Frank Focketyn verklaarde dat hij deze rol doodgraag had willen spelen. Het had de serie nog beter gemaakt want het personage van de geprepensioneerde schoolmeester is geslaagd.

De twee topseries die momenteel op één lopen kunnen moeilijk met elkaar vergeleken worden.  Je kan niet stellen dat de ene beter is dan de andere, het zijn verschillende genres, ze zijn anders en beiden  goed. Maar ondanks mijn grote appreciatie voor Smaak en zijn regisseur en producer heb ik immens veel meer affectie met deze Van vlees en bloed. Ik kijk al uit naar de vierde aflevering vanavond. U kijkt toch ook?

Of net niet (meer)?

(PS: voor de worstendraaiers en gerelateerden onder ons: ik weet helemaal niet of de weergave van het uitbaten van een slagerij waarheidsgetrouw is, onze familie zat namelijk in de drank, maar het wordt in elk geval zeer geloofwaardig gebracht.)

Advertenties

6 reacties

  1. Het is ongeloofelijk hoezeer alles klopt in “den atelier”. Die mannen kennen de stiel. Verwonderlijk ook dat er in vele jaren eigenlijk niets veranderd is. De herkenbaarheid in de winkel (een sneetje salami aan de kinderen geven) en atelier slaat mij met verstomming en 2 man fulltime in dienst is echt niet overdreven als ge geen aantal kinderen hebt om als winkeldochters in te schakelen.
    Wat de personnages overkomt is minder herkenbaar en ook hadden wij geen joepie.
    Zalig!

  2. Maar moet er nu echt melk in gekapt?

  3. Dat zal voor de witte pensen geweest zijn. Dash is af te raden.

  4. Peter van den Eede, wat een acteur! Filmkenners zijn als bloedworst.

    • Een goed acteur slaagt er in je na de eerste minuten zijn vroegere rol te doen vergeten. Peter van den Eede is meester Moens uit Oosterdonck. Alweer.

  5. Ik vind de begingeneriek schitterend.

    Wat PvdE betreft (heb Oosterdonck nooit gezien) vind ik dat hij een soort onderwijzersmentaliteit wel niet slecht weergeeft. Een verschrikking, maar dat is waarschijnlijk de bedoeling.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s