televisiehoogtepunt van het jaar

PHARA – CANVAS –  26 JANUARI 2008

De uitzending van “Phara” op Canvas zorgde gisteren voor memorabele TV. Al wilde ik in eerste instantie wegzappen omdat het alweer daarover ging.

Ik bespeurde iets meer en bleef plakken. Ik hoorde filosoof Dirk De Schutter exact verwoorden wat ik al lange tijd bedenk over de media en al dikwijls naar verwezen heb en meer specifiek over wat ik de afgelopen dagen dacht  en voelde in verband met die ene zaak. En wat blijkbaar vele mensen met mij ook vinden, blijkt nu uit de talrijke reacties op het forum. Wat ik de afgelopen dagen al vier keer getypt had en al vier keer gewist had. Waar ik subtiel proberen op te wijzen heb. Waarover ik me op diverse fora met veel moeite ingehouden heb omdat zo’n mening niet te vatten is in een reactieluik. Omdat er al genoeg te horen en te lezen viel. Of omdat ik niet moedig genoeg was. Omdat er eerst een autoriteit moest opstaan – een mens met een diploma en een titel – om te bevestigen dat ik nog een normaal denkend mens ben ondanks mijn medeleven met. Dank u hierom, mijnheer De Schutter. Dank u omdat u het allemaal exact verwoordde.  (Om te weten wat hij precies zei, herbekijk de uitzending.)

Televisie waarvoor televisie dient. Topniveau, te danken aan één gast. Je kon een speld horen vallen. En een Phara die liet uitspreken. Ze kon waarschijnlijk niet anders, wegens adembenemend. Walter van Steenbruggen had een extra toevoeging geweest, want die opperde in Ter Zake al iets gelijkaardigs, maar in dat programma was de tijd alweer veel te kort.

In plaats van de genante aanwezigheid van een totaal overbodige Anciaux. Zijn maat werd pijnlijk duidelijk door het niveau van het gezelschap waarin hij zich bevond. Te bang om een uitspraak te doen die politiek incorrect had kunnen zijn.  Vele maten te klein.

Update 16.14 u: dit stukje is al eerder op de dag gepost geweest en weer weggehaald. Omdat ik niet de zoveelste wou zijn met nog eens een opinietje. Omdat ik dacht dat iédereen het erover zou hebben vandaag.  Omdat ik dacht dat het op de voorpagina van de krant ging staan. Ofzo. Omdat  ik meende dat het op élke blog zou besproken worden. Omdat ik om één of andere reden in de waan was dat 1.800.000 mensen dit gezien hadden. Niet dus.  Daarom: kijken, in herhaling. Op de website van Phara.

5 reacties

  1. Melancholia quote deze morgen een stuk van Dirk de Schutter dat gisteren in de Morgen stond. Het is een bijzonder goed stuk en ik neem aan dat het aansluit bij wat hij zei bij Phara.

    http://melancholia.typepad.com/melancholia/2009/01/welkom-in-de-spektakelmaatschappij.html

  2. In tegenstelling tot het bedenkelijke showtje dat VTM opvoerde…

  3. Nog aan toevoegen dat ook al mijn collega’s, eveneens heel doorsnee mensen, tot mijn verrassing ook blijk gaven genoeg hebben van al dat randnieuws, de zovele getuigenissen, de overbodige kletskoek. Een norm voor sensatie is vaag, maar ik stel toch vast niet als enige kritisch te denken over het niveau van de media de afgelopen dagen.

  4. De Schutter sprak niet vanuit zijn titel of diploma maar met respect en gezond verstand.
    En dat is niet het monopolie van gediplomeerden. Die andere gediplomeerde gezien in het nieuws? Een chirurg die zomaar aan gans Vlaanderen het verhaal van het overleden jongetje doet, je zal het als ouder maar horen op TV . Beroepsgeheim? Nooit van gehoord.

  5. Ik was ook zeer tevreden met deze uitzending. Die professor zei wat ik al een hele tijd zat te denken, maar waarvan ik aannam dat zo’n gedachten niet met open armen onthaald zouden worden. Anciaux was inderdaad beschamend gezelschap. Hij antwoordde compleet naast de kwestie en sleurde er allerlei anekdotes bij die kant noch wal raakten.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

