Smaak van de Keyser

HET JENEVERWONDER

Alle gekheid op een stokje in dit stukje, maar toch blijf ik het vreemd vinden dat er zich buiten een paar deftige dames niemand ergert aan de foute of op zijn minst verwarrende tijdslijn van deze reeks. Bejubeling te over (terecht op dit storende element na), half Vlaanderen die kijkt, maar deze opmerking las of hoorde ik verder nog nergens.

Zo zegt Alessandra in de laatste aflevering – die zich afspeelt in 2007 – tegen haar moeder Martine (°1941): “Pas maar op dat je niet zwanger wordt.” Alweer (b)lijkt Martine dus amper vijfenveertig.

Bij Thuis en Familie  en andere soapsaga’s is dit misschien dagelijkse kost, dàt weet ik niet. Maar in een prijswinnende prestigieuze reeks?

(’t Is cinema, klinkt het vanuit het productiehuis…)

11 reacties

  1. De Morgen schreef er een maand geleden ook al een halve pagina over.

    Maar het stukje van de Dames was beter geschreven. 🙂

  2. Dat vind ik niet wijs van dat productiehuis. Naar de cinema ga je om je te laten meeslepen in het verhaal en de emoties. Dan moet je vergeten dat het cinema is en er niet voortdurend aan herinnerd worden.

  3. Humo had het er ook al over en ik zag ook al lezersbrieven.

  4. Mmm, dat had ik nu wel eens willen weten wat precies ze over die tijdslijn schreven, ik moet dat compleet over het hoofd gezien hebben.

    Aha en herstel: zie nu hieronder, ik heb blijkbaar toch niet zo goed gezocht voor ik dit schreef, ineens vind ik vanalles. Zoals dit:

    http://bernauw.blogspot.com/2009/02/strontvlieg-neukt-kommas-met-smaak-van.html

  5. Ik ben akkoord met het productiehuis. De serie sleept mee en boeit, werkt door zijn krachtige thema’s en de vertelling blijkt ook wel solide mét deze fouten in. Je kunt ook moeilijk veronderstellen dat de scenaristen niet wisten wat ze deden. Het is dus geen toevallige fout, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet enigszins stoort en het ook onverklaarbaar blijft.
    In de gewaardeerde film The Clearing wordt Robert Redford ontvoerd. Hij brengt enkele uren door met zijn ontvoerder in het bos. Zijn familie beleeft ondertussen lange angstige … dagen! De scenaristen hadden dit met opzet gedaan omdat beide partijen de gebeurtenis heel anders beleven. En dat maakte de film ook geslaagd.
    Ik beweer niet dat er bij De Keyser ook zo’n verklaring is, maar ik ben als fictiefan wel bereid mee te gaan in wat iemand te vertellen heeft ook al volgt dat niet de geeffende structuren. Bezie het ook als een verbreding van uw kijkinstelling. Niet elke film of serie moet verklaarbaar zijn volgens de normen van de werkelijkheid.
    Uiteraard klinkt dit eerder naïef, alsof ik de serie tegen wil en dank in wil verdedigen, maar ik wil hier geen verklaring geven, enkel een andere kijk op de situatie bieden.

    Het zou ook bijzonder flauw zijn de serie af te rekenen op deze misser, gezien de vele kwaliteiten.

  6. Ik ben het er mee eens dat niet elke film of serie verklaarbaar moet zijn volgens de normen van de werkelijkheid. Men mag de kijker gerust wat in het ongewisse laten, dat is zelfs prettig. Maar ik vind het storend dat de makers zelf op hun site de werkelijkheidsnormen weergeven, namelijk de jaartallen, zowel geboortejaren van personages als het jaartal waarin de serie zich ‘vandaag’ afspeelt. Dat is toch de commaneukers uitdagen?

  7. Ik beken dat er nog veel werk is aan mijn kijkinstelling en een verklaring van de makers zou de verbreding in de hand kunnen werken.
    Ik heb wel graag naar de serie gekeken maar het gepruts met de tijd vond ik toch een vlek op een mooi kleed.

  8. Awel kijk, eigenlijk kan ik me in al deze reacties vinden. Film is cinema en ik word enorm graag meegesleept door verhalen waarvan ik achteraf denk oei ergens klopte er precies iets niet. Maar als dat gevoel je tijdens de film geen enkele keer overvalt dan is het een geslaagde film. Ik geloof heus niet dat Mr Hyde of Edward Siccorhands bestaan, om maar iets te noemen. Film is net betovering, magie, ontsnapping uit de realiteit.

    En hoe mooi en goedgemaakt deze serie ook is, dat gedoe met die leeftijden begint de aandacht af te leiden en haalt je uit je inleving. Inderdaad, voor de commercie en Hasselt (gulle sponsor) werd er nog maar eens een website opgezet waarin de personages blijkbaar ook een echte biografie moesten meekrijgen, waardoor het natuurlijk om berekeningen vragen is.

    En dat is spijtig. (En, ik geeft toe, natuurlijk ben ik begrijpelijkerwijze niet meer geheel opbjectief in deze kwestie.)

  9. Mag ik ook wat kommaneuken, zij het dan halvelings off-topic? In een eerder stukje ergerde je aan het slechte Nederlands op televisie. Om maar aan te tonen dat niemand onfeilbaar is: het moet zijn: “half Vlaanderen DAT kijkt.” Maar verder geen klachten.

  10. en nu ben ik zelf ergens een “je” vergeten

  11. Dank je voor de verbetering.

    Ik hoopte dat het uit mijn twee en een half jaar bloggen wel al duidelijk zou geweest zijn dat ik mezelf ken en nooit pretendeer alles te weten, integendeel. Ik struikel constant over mijn eigen twijfels over zowat alles, ook over mijn taalgebruik en correct schrijven.

    Kijk, hier is een voorbeeld.
    https://blogderzuchten.wordpress.com/2008/01/12/elders-011/

    Vandaar net dat ik goede en duidelijke voorbeelden wil, op tv en in de krant bijvoorbeeld. Om te leren.

    Ik zal er op letten. Nog meer.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

