dvd tip 01/09 – the fisher king (1991)

KEN UW KLASSIEKERS

U zag het vast ook al op youtube, dat promofilmpje voor het nieuwe VTM programma “Op zoek naar Maria”.  (Neen, ik kijk niet, ik volgde het origineel “How do you solve a problem like Maria drie jaar geleden al op BBC, ja ik. En ik kom er voor uit.) Hier en daar wordt er smalend geopperd dat het zou gekopieerd zijn van het (eveneens bijzonder aanstekelijk) reclamespotje van T-mobile. De eindeloze en eeuwige discussie  over kopieëren/imitiren/inspireren – waar ik wel ( of wat had u gedacht) een mening over heb – laat ik nu even in het midden. Ik heb geen zin om te zeuren, zelfs een kritikaster als ik werd vrolijk van dit goed gemaakte promotiefilmpje.  Nooit gedacht dat ik het nog ging zeggen, ’t is knap gedaan door Videohouse en goed gezien van VTM.

En als het idee dan al zou gepikt/gekopieerd/geïnspireerd zijn: mij deed het bij de eerste seconden al direct denken aan de heerlijk poëtische danscène in Central Station NY  uit The Fisher King van meester tovenaar Terry Gilliam. En ook al daarom mag hij er zijn, de  VTM-trailer. Omdat het me naar dit filmfragment doet grijpen waar ik indertijd al bijzonder door gecharmeerd en getroffen was. (Leef in: groot scherm, donkere cinemazaal.. ) Een situtatie waarvan ik toen hoopte dat ik ze eens  irl zou meemaken. De mogelijkheid in een eenmans mini-versie kwam later door de fantastische  (afgevoerde?) dansrubriek uit ‘Man bijt Hond’ wel heel dichtbij. Omdat ik bijzonder van dansen hou. En omdat het me zin geeft om zo direct nog eens opnieuw de volledige film te bekijken. Een hartverwarmend sprookje in barre tijden.

(Deze scène zou trouwens gebaseerd zijn op het echte gebruik -waarvan ik dan weer de oorsprong niet ken- om op oudejaarsavond te dansen in het Centraal Station in NY.)

2 reacties

  1. Mij doet het vooral denken aan die àndere musical die we weldra weer uit de kast mogen halen.

  2. Ik heb dat promofilmpje van Op zoek naar Maria nu al minstens 20 keer gezien en ik blijf het fantastisch vinden 🙂
    Een mens zou voor minder vrolijk worden!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

