vieze gluurders

ZE KIJKEN OOK MEE!

De ochtendploeg (aka dag- en nachtploeg) drumt bij elkaar op de werkvloer rond de koffiemachine en wisselt wat roddeltjes uit. Er wordt iets verteld over een afwezige wat de helft niet gelooft, de andere helft wel want de foto’s staan op facebook en de helft is vriendjes van die afwezige.  Al snel heeft iemand zijn laptop opengeklapt en toont via zijn facebookaccount de foto’s aan iedereen. Ik vind het niet echt een gemakkelijke situatie en iets houdt me tegen om de foto’s te bekijken. (Terzijde: over een onschuldige, leuke en verrassende hobby.)

peacock

Eén van de  facebookvrienden, allemaal twintigers trouwens, roept verontwaardigd: “Goh seg, schandalig, wat een vieze gluurders zijn jullie….”

Ok, ik voelde zelf een natuurlijke schroom en heb netjes afstand gehouden, maar ik ben er toch nog niet helemaal aan uit of dit verwijt terecht was en of mijn gène nodig was. Lok je dat dan niet zelf uit door je privé-leven op het web te gooien onder de vorm van foto’s? Of geeft het gebruik van gesloten netwerksite’s je een valselijk gevoel van een zeker privacy (voor zover we deze term nog van toepassing kan zijn). Is er hoegenaamd nog enige terughoudendheid op dit vlak in de zin zoals het hier gebeurd is?

Ik moet nog wat nadenken over onze steeds verder uitdeinende internetmaatschappij. Pak me nog een slappe koffie in een nog slapper plastic bekertje. Begint ook te vervelen.

Plaats een reactie

Nog geen reacties

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

