brief aan de federale overheid financiën

(‘ T ZAL NIET PAKKEN ZEKER?)

Geachte Diensten,

Vandaag 17 juni 2009  vond ik in mijn brievenbus een uitnodiging van uw diensten ‘Belastingen en invordering sector directe belastingen, belastingen auto’s Brussel’ tot betaling van belastingen op mijn voertuig voor de totale som van 282,35 €, te betalen VOOR 26 juni 2009, zijnde binnen de TIEN dagen.

Graag wou ik u hieromtrent doorverwijzen naar uw diensten ‘Belastingen en invordering  sector personenbelastingen’, aan wie ik over het jaar 2007 exact 1781,00 € via bedrijfsvoorheffing te veel heb betaald  Dit bedrag moet ik nog teruggestort krijgen van uw diensten ‘Belastingen en invordering sector  personenbelastingen’. Telefonische navraag enkele weken geleden leerde me echter dat uw diensten ‘Belastingen en invordering sector  personenbelastingen’ dit jaar  het aanslagbiljet pas zullen versturen na 30 juni a.s. en pas zullen overgaan tot terugbetaling drie maand na ontvangst van het aanslagbiljet.

Met dit schrijven geef ik uw diensten ‘Belastingen en invordering sector directe belastingen, belastingen auto’s Brussel’ dan ook tegelijk de toelating om de som van 282,35 € af te houden van het nog door uw diensten ‘Belastingen en invordering sector  personenbelastingen’ aan mij verschuldigde bedrag van 1781 € waardoor de globale bij mij openstaande schuld van uw diensten ‘Belastingen en invordering sector  personenbelastingen’ gereduceerd wordt tot 1498,65 € .

Dit bedrag van 1498,65 € verwacht ik uiterlijk op 30 september a.s. op mijn rekening. Bij niet-betaling binnen de gestelde termijn zal mijn administratie uw diensten ‘Belastingen en invordering sector  personenbelastingen’ een geldboete opleggen. De – weliswaar minieme – intresten die dit bedrag uw Diensten in het algemeen opgeleverd hebben van 2007 tot september 2009 mag u beschouwen als mijn persoonlijke sociale bijdrage aan onze noodlijdende Staat in deze crisistijden.

Dit aanslagbiljet van 17 juni 2009 zal ik dus uiteraard niet voldoen. Op verdere aanmaningen of brieven van uw kant zal ik niet verder reageren. Ik reken op uw medewerking en beschouw onze correspondentie  hiermee dan ook als beëindigd.

Met vriendelijke groeten,

Aïda

8 reacties

  1. Ik ben benieuwd naar de reactie. Het wordt idd elk jaar gortiger met dergelijke praktijken. De burger als goedkope bank voor leningen aan de staat, dat kan niet de bedoeling zijn.

  2. Geachte belastingplichtige

    Het zal inderdaad niet pakken.
    Wij van de auto’s hebben niets te maken met die van de personen.
    In ondergeschikte orde past u hier het principe van de schuldvergelijking toe wat enkel met de voorafgaandelijk instemming van beide partijen kan gebeuren.
    Wel nu, we stemmen niet in. Of wat had u gedacht?
    M.a.w.: U bent eraan voor de moeite.
    We zullen uw schrijven toch overmaken aan Didier, je kan nooit weten of die u toch nog een prijs kan overhandigen voor moed en volharding.

    • Van de auto’s hebben toch zeker wel te maken met de personenauto’s?

  3. Deze keer ben jij me voor geweest. Ik speelde nog met de gedachte om hier een logje over te schrijven, maar toen dacht ik: die snijboon zit er nu al tien jaar en hij zal toch weer zeggen dat er “geen probleem” is.
    Tien dagen krijgen om de Staat te betalen. Vijf volle maanden wachten om terugbetaling van belastingen te krijgen van diezelfde Staat. Ik blijf hopen op een succesvolle samenzwering tegen de Staat.

  4. idem dito hier… autobelasting 10 dagen de tijd… ik denk dat ze aan het sparen zijn om onze belastingen te kunnen terugbetalen.

    Is het waar dat ze pas na 30 juni de brieven zullen versturen? Is er dan iets waar van de ‘legende’ dat als de uw aanslagbiljet te laat versturen, je voor dat jaar?? (2007) of het volgende?? (2008) geen belastingen moet betalen? Indien ja, waar kan ik die informatie vinden?

    • Dat het pas verstuurd wordt na 30 juni is inderdaad de inlichting die ik kreeg van een bediende aan de telefoon. Ik weet niet of dit voor iedereen geldt of welke criteria er gehanteerd worden, want een aantal mensen in mijn omgeving hebben hun aanslagbiljet wél al ontvangen.

      En ik geloof niet dat van dat verhaal van geen belastingen te moeten betalen veel van aan is, een aantal jaren geleden moest iemand die ik kende in hetzelfde jaar twee maal belastingen betalen, het ene aanslagbiljet zeer laat verstuurd en het andere zeer vroeg.

  5. Dit is inderdaad de inlichting die ik kreeg van een bediende aan de telefoon. Ik weet niet of dit voor iedereen geldt of welke criteria er gehanteerd worden, want een aantal mensen in mijn omgeving hebben hun aanslagbiljet wél al ontvangen.

    En ik geloof niet dat daar veel van aan is, een aantal jaren geleden moest iemand die ik kende in hetzelfde jaar twee maal belastingen betalen, het ene aanslagbiljet zeer laat verstuurd en het andere zeer vroeg.

  6. Pfff, vanaf dit jaar mag/moet ik ook instappen in heel dat belastingengedoe. Ik kijk al met de nodige schrik uit naar brieven vanuit die hoek.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

