wie kent deze film?

BERICHT VOOR DE FILMLIEFHEBBERS

Ik ben een kwisser en ik hou van spelletjes. Niet meer van competitie. Ik nam genoeg deel aan diverse kwissen en wedstrijden om te weten hoe het voelt en ik daar heb ik geen zin meer in. Ik ben zenuwachtiger dan de kandidaat wanneer ik vanuit mijn zetel “Masterchef” zit te volgen. Ik houd het niet. Dus dat is geschiedenis.

Maar vragen! Sites als deze, er kunnen er niet genoeg zijn. ‘I need to know’ op IMDB, heerlijk. ’t Is uitsloverij, ik weet het, maar ik hou ervan mensen te kunnen helpen. Ik maakte ooit eens speciaal een account aan op de BBC website omdat de vraag wiens muziek ze op een tv-trailertje gebruikte al dagen onbeantwoord bleef. Ach ja, misschien is het gewoon omdat ik ergens met al die opgeslagen kennis wil uitpakken, maar ’t geeft me vooral voldoening als de mensen tevreden zijn dat hun vraag opgelost is.

Zelf heb ik echter ook al jaren een filmvraag. Ze blijft onbeantwoord. Ik stel ze aan elke filmliefhebber die ik tegenkom, aan elke filmstudent, aan elke regisseur. Ik heb de vraag zelfs al gesteld op het IMBD forum, jaren geleden. Niemand kent het antwoord. En hoe vreemd, ik herinner me niet dat ik het hier al eens gevraagd heb.

Wie kent deze film? (Of heb ik die echt bij elkaar gedroomd?)

Het gaat over een landeigenaar in Italië (Sicilië?) in de jaren dertig, maar het kan evengoed de jaren zestig zijn want de tijd is daar wat langer blijven stilstaan. Op het landgoed woont een familie waarvan alle leden bij de landeigenaar in dienst zijn. Als dienstmeid, landbouwer, knecht, chauffeur… Ze wonen in een hutje/stal ergens achteraan op het grote domein. Op het eerste gezicht lijkt het of ze goed behandeld worden door de landeigenaar, maar op het einde moeten ze uit hun huis, ik herinner me niet meer waarom. Het boerengezin heeft een (bijna volwasssen) gehandicapte dochter die met veel liefde de hele dag van hot naar her meegesleurd wordt  in een soort kruiwagen. Er is ook een grootvader die meen ik dement wordt en wat ik me van hem herinner is dat hij overal waar het hem opkomt een plasje doet. Ik meen dat het een Italiaanse film is maar ik evengoed staat het me voor dat het met Burt Lancaster was, ik heb echter alle films van hem opgezocht en een enkele synopsis verwijst naar dit verhaal. Het is ook mogelijk dat het boerengezin een nevenlijn in de film was, maar dat de dramatiek er van zo’n indruk op mij heeft gemaakt dat het in mijn herinnering is alsof de film rond het gezin draait.

Voilà, meer weet ik er niet meer van, enkel dat ik hem gezien heb op een (Italiaans?) filmfestival in Brussel. Deze film ontbreekt in mijn collectie.

Komaan, Guy! Eeuwige dankbaarheid zal uw deel zijn. Deze man kan me niet helpen.

En verder herhaling: iemand een idee of ‘Beggars&Choosers’ ergens te bekijken valt op het web  of op DVD bestaat? En ook zoek ik nog de serie The Politician’s wife‘ op DVD (Europa) en “Mother Love“.

10 reacties

  1. Bij de optelsom ‘Burt Lancaster + Italië + boeren/landeigenaars’ kom je uit bij Bertolucci’s Novecento, al is dat te voor de hand liggend (je zou Depardieu en De Niro niet vergeten), maar misschien heb je die heimelijk wel zitten vermengen met de film die je bedoelt? 🙂

    • Ik zie Burt Lancaster in een mooi wit pak, ik zie die kruiwagen, ik zie dat stulpje, ik zie die sukkelaars. In zwart wit. Het landhuis dan weer en Burt dan weer in kleur. Ik zal mijn eigen verhaal gemaakt hebben. NIet mogelijk toch dat niemand zich deze zo sprekende beelden zou herinneren?
      En neen, Depardieu en De Niro komen niet in kleur, noch in zw/w.

  2. Die site met filmvragen, heerlijk verslavend! “Ja, die heb ik ook gezien ! Dat komt me bekend voor! Hoe heette die ook alweer?” En dat zit dan een hele dag in je hoofd… Bizar dat een mens dat leuk vindt.
    Maar die film van jou? Dat moet een van je befaamde dromen zijn.

    • Ik begin het te vermoeden, maar de beelden zijn zooo sterk…!

  3. Vrouwe Aïda,
    Ik heb me vannacht rot gegoogeld, maar niks gevonden. Jammer.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  4. Dank u daarvoor.
    Benieuwd of dit raadsel ooit opgelost geraakt.

  5. Erg aardig, deze lovende woorden voor de filmvragenrubriek op nrc.nl. Ik heb ze nu pas gevonden. Als dank heb ik geprobeerd het probleem op te lossen, zie http://weblogs.nrc.nl/filmvragen/2010/03/18/feodale-toestanden/

    • Wat ongelooflijk geweldig, het is hem helemaal!

      Durfde de vraag niet meer insturen omdat ik echt begon te denken dat ik wat bij elkaar gedroomd had.

      Maar heb er dus wel duidelijk flitsen van andere films doorgehaald, de dame is in het wit en Burt heeft er helemaal niets mee te maken. Il gattopardo heb ik inderdaad al een paar keer gezien.

      Sterk!
      Had de hoop al lang opgegeven.
      Hartelijk bedankt!

  6. En voor iedereen die nu wil weten welke film het eigenlijk is: surf als de bliksem naar (nog een keer:)

    http://weblogs.nrc.nl/filmvragen/2010/03/18/feodale-toestanden/

  7. Geachte Aïda, The Politician’s Wife is downloadable vanaf Rapidshare.
    Groet van Isaac


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

