wie leest mee?

DURFT U NOG?

Eerder stelde ik hier al dat ik de indruk heb dat er op een aantal blogs veel minder beweging is dan vroeger  of dat ze gewoonweg verwijderd zijn. Ik vraag me hierbij af of bij een aantal bloggers ook de stijgende populariteit en bekendheid van de social media hierin een rol spelen. Omdat dit bij mij wel degelijk zo is.

Het verhaal van de studentes die hun spieken bespraken op facebook, het ontslag van een lerares omdat ze leerlingen als vrienden toegevoegd had, het ligt allemaal nog fris in het geheugen. We kunnen dat eerste dom en dat tweede onterecht vinden, maar het het bevestigt me wel in mijn beslissing om er na een experimentele fase geen facebookaccount op na te houden, of tenminste deze niet te activeren. (Gemaakt is gemaakt!)

Maar wat met mijn bloggen van de afgelopen maanden? Voor het eerst had ik een arbeidscontract waarin uitdrukkelijk vermeld stond dat ik me niet mocht uitlaten tegenover derden of de pers over de inhoud van mijn contract en mijn job. Fnuikend. Dood van de schrik (alweer) was ik om ook maar zijdelings één woord te laten vallen dat zou kunnen verwijzen naar hetgene waar ik mee bezig was. En dan bedoel ik nog niet eens dat ik bijvoorbeeld zou geschreven hebben dat ik vond dat collega’s verwend waren omdat ze zeurden over het eten, maar enkel nog maar over het feit dat we een cateraar hadden.  Alles valt te lezen! Alles is te vinden! Ik zou maar eens mijn gedacht zeggen over pakweg het acteertalent van de cast! Of terloops vermeld hebben dat we toch heel erg gelachen hadden omdat we ons afgevraagd hadden of de kijkers dat nu echt niet zouden merken dat mijn auto al drie keer gebruikt was in beeld. Ik zag de Story al koppen: ‘Geen geld voor meer voor Vlaamse fictie, crewlid bevestigt het!” Verlammend. En gedurende de afgelopen zes maand was mijn werk mijn leven, dus de kans in een uitschuivertje zat er dik in. Advocaten! Contractbreuk! Pers! Vervolging! Ik zag het al helemaal voor me.  Ik overdrijf, ik heb die neiging. Dramaqueen. Maar toch, het beïnvloedde zeker mijn bloggedrag. Alweer eens goed nadenken en wikken en wegen of ik toch niets te veel of verkeerd had gezegd. Alweer prullenbak.

Ik kan alleen maar blij zijn dat de klantendienst van Telenet of  de Vlaamse Gemeenschap reageert op logjes die ik hier post, maar dat betekent waarschijnlijk wel dat bedrijven en openbare diensten constant het www doorwroeten. Of dat er altijd wel iemand is die het oppikt en seint. Of wat als ik hier het onprofessionele werk van een vakman aanklaag en die met naam noem? Kent u de grenzen van de wet in deze materie? Weet u wanneer u buiten de lijntjes kleurt?

Momenteel ben ik weer aan het solliciteren. Ik ben er vrij zeker van dat men me googelt wanneer ik ergens mijn kandidatuur stel. Deze blog is niet onder mijn eigen naam te vinden en dat is een voordeel. (Wie wil vindt me wel op een ander manier.) Want wat als ik bij een bedrijf solliciteer  dat ik al eens bekritiseerde of wat als ze vaststellen dat ik geen groepsmens ben en bijeenkomsten verafschuw terwijl er in elke vacature standaard staat: “in team kunnen werken”. Of men concludeert uit mijn ergernissen op mijn blog dat ik een moeilijk of vervelend mens ben. Of wat als ik hier het verhaal breng over een positieve sollicitatie die ikzelf weiger omdat het loon me niet beviel en één of andere medewerker van het RVA of de VDAB leest en seint het. Kan ik als werkonwillig beschouwd worden in dit geval? Stel dat een werkloze schrijft op zijn blog dat hij op vakantie gaat en zmen controleert of dit wel degelijk doorgegeven wordt als vakantie? Staat u daar allemaal bij stil bij het bloggen? En al die slapende accounts waar je niet meer aan denkt? Hoeveel en welke informatie is daar nog op te vinden?

Tussendoor bedacht ik ook nog dat, toen ik vanmorgen hoorde dat Hyves – het razend populaire equivalent van Facebook in Nederland – vandaag vijf jaar bestaat, de afstand en het verschil tussen Nederland en Vlaanderen bijna zo groot is als tussen Vlaanderen en Wallonië, vroeg ik me af of Nederlanders dan veel virtuele Vlaamse vriendjes hebben en omgekeerd en vond het raar dat er een etiquetteboekje nodig is voor buitenlanders die  met Nederlanders moeten omgaan. Maar dit geheel terzijde.

(Nu nog mijn experimentele fase van het twitteren afsluiten. ’t Is genoeg geweest, ik heb geleerd. Ik kan er over bloggen.)

5 reacties

  1. Ik ben idd gestopt omdat er, zeker bij wat raardere onderwerpen, snel een rel is uitgelokt rond je persoon. Kan ik me niet permiteren.

  2. Om op je vraag te antwoorden Aïda, JA ik durf nog. Al blijft alles wat je schrijft in dit land gevaarlijk, ik ben er 100% zeker van dat ambtenaren en sommige werknemers op bedrijven hele dagen niets anders doen dan blogs afschuimen en zoeken naar hun collega’s en vrienden. Misschien dat we eens een blog moeten starten over zulke ‘harde werkers’ 🙂

  3. Vrouwe Aïda,
    Net de laatste weken kreeg ik allarmerende berichten over collega’s waartegen een onderzoek is gestart omdat zij op facebook ongeoorloofde politieke uitspraken deden. Mijn beroep verklap ik hier dus niet.
    Het is hachelijk.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  4. Ik vind het werkelijk verschrikkelijk om met dat vooruitzicht te moeten leven.

    Ik bedoel; zelfs de bazen denken toch eens érg zwart over iemand? Maar als iemand anders dat doet, dan moeten ze maar ontslagen worden?

    Er is tegenwoordig echt geen zekerheid meer.
    Heeft er trouwens iemand een idee in welke richting iemand het meest jobzekerheid zou vinden?
    Ik moet volgend jaar namelijk een studiekeuze maken. En psychologie lijkt interessant maar enkel al in het 1e jaar zitten er in Leuven+Gent 1000tal leerlingen. Zot, hé!

  5. Beste Melomaankronkels,
    Voor advies inzake psychologiestudies moet U hier zijn:
    http://jienne.punt.nl/
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

