gevonden voorwerpen

GETOKKELDE TONGETJES

Een tijdje geleden heb ik een brillendoosje gevonden met daarin drie mij onbekende ijzeren voorwerpen van verschillende grootte. Ondertussen werd hier ten huize zonder veel succes door verschillende personen die het kenden gedemonstreerd dat het muziekinstrumentjes zijn. (De naam Peter Frampton is zelfs gevallen, maar het effect in “Show me the way” bleek toch met een talk box  bekomen te zijn ) Niemand wist echter ook effectief een naam op het instrument te plakken. En alle – meestal lachwekkende – pogingen om daar ook nog een melodie  uit te krijgen liepen desastreus af.

Na lang googelen heb ik eindelijk gevonden dat het instrument een  ‘mondharp’ heet en inderdaad gebruikt wordt zoals het me voorgedaan werd. Ik had het moeten kennen, wordt ook regelmatig gebruikt door country-muzikanten -weet ik veel dat wat ze buiten een mondharmonica nog tegen hun mond houden er zo uitziet) Misschien waardeloos en misschien zelfs opzettelijk achtergelaten maar evengoed misschien van een bevlogen en gepassioneerde muzikant(e), een folkgezelschap of een straatmuzikant die er zijn brood mee verdient.  Misschien is het van grote emotionele waarde, het zou ook een erfstukje van een muzikale grootvader kunnen zijn of een eindelijk -hierzoekikaljarennaar – gevonden buit op een brocantemarkt!

Bent u uw tokkeldtongetjes kwijt en bent u daar nu al een paar weken vruchteloos en wanhopig naar op zoek? Treur niet langer. Laat hieronder even weten wat er op de buitenkant van de brillendoos staat en waar u vermoedt het verloren te hebben en ik stuur u uw eigendom zo snel mogelijk terug. Het leverde mij interessante gesprekken, nieuwe kennis en een blogstukje op, waarvoor dank.

getokkelde tongetjes

(U kan me ook mailen maar laat dat dan even weten in het reactieluik want aangezien ik zelden of nooit gemaild wordt op mijn blogmailadres consulteer ik deze mailbox slechts héél zelden…)

7 reacties

  1. Zo muzikaal ben ik niet, ik sta hooguit met een mond vol tanden.

  2. Aku tersesat dalam kotak in Leuven dan slot di bagian luar optiek Van Pottelberg.

    • Anda sebaiknya tidak mencoba untuk diam-diam memetik trik ini untuk mendapatkan lidah milik Anda. Dari Pottelberg adalah mungkin yang paling dipoles, tapi bukan satu-satunya tontonan penjual di Belgia.

  3. Wat fijn om zoiets te vinden en hoe jammer om zoiets te verliezen. Ik hoop echt dat de eigenaar langs je blog passeert.
    Gelet op de Mexicaanse griep zou ik er toch niet op oefenen.

  4. Zo duur zijn mondharpen nu ook weer niet, al is het een kunst ze goed te bespelen.

  5. Ik denk dat het Putih zijn monddingetjes waren: hij lijkt toch te weten wat er op de brillendoos staat

    • Hé, grappig! Ik had dat helemaal niet gelezen, wou deze reactie zelfs verwijderen want dacht dat zo’n spam/reclameboodschapje was, zoals je er wel meer krijgt.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

