arbeidsgehandicapten

ZE LIJKEN ZO WERKONWILLIG, MIJNHEER

Nog niet eens werkloosheidsuitkeringsgerechtigd en ik moest al naar de jobclub, een jaar geleden. Nog geen tien minuten was ik binnen en ik had het al bezien.

Uit één van mijn reacties op mijn bericht van 28 oktober 2008:

“En zit ik daar al niet op mijn plaats, tegelijk denk ik écht dat er bij de vijftigplussers mensen zitten die je niet meer moet verplichten om te gaan werken. Ik wil daarmee niet zeggen dat je ze enerzijds moet aan hun lot overlaten of anderzijds moet onbeperkt onderhouden tot hun dood, maar ik vrees echt – en dat is alweer niet denigrerend bedoeld – dat er mensen zijn die gewoon verloren zijn voor de arbeidsmarkt ofwel door een tekort aan bekwaamheid of een tekort aan motivatie. Als werkgever zou ik ze niet graag zien komen, eerlijk gezegd.”

Vreemd dat de gedelegeerd bestuurder van de VDAB, die er elke dag met zijn neus (zou moeten) opzit(ten), daar nu pas mee naar buiten komt.

Ondertussen was ik ook al op een infonamiddag waar ook tientallen werkloze jongeren – verplicht – aanwezig waren en heb ik me exact dezelfde bedenking gemaakt en beseft dat het leeftijdsoverschrijdend was.

En het resultaat is dat ze mij uitsluiten.

3 reacties

  1. Verloren voor de arbeidsmarkt wegens onbekwaam? Kan best. Verloren voor de arbeidsmarkt wegens niet gemotiveerd? Kan evenzeer. Je hebt echter ook mensen die zeer bekwaam zijn en gemotiveerd, maar ‘onherstelbaar beschadigd’ zijn door laat het me ‘kwetsuren uit het verleden’ noemen. Eens de elastiek breekt, is het verduiveld moeilijk om ongeschonden terug te keren. Mij is het nooit gelukt. Ik kan het niet meer aan. Het kind heeft nu ook een naam: “arbeidsgehandicapte”. Nog een stigma erbovenop. Het had erger gekund. “Profiteur” of “beroepsdopper” is veel en veel erger om te horen als je geknakt bent voor het leven. Gelukkig hebben deze mensen een uitkering, want anders zouden het nog veel grotere sukkelaars zijn. Ik heb gezegd.

  2. Wat je zegt is me niet onbekend, integendeel. Maar deze mensen horen niet als “werkzoekend” bestempeld te worden, en daar gaat het net om. Het heeft geen zin om mensen die niet kunnen (of evengoed niet willen) werken met alle mogelijke middelen te dwingen om te gaan werken. NIet voor de werknemer en zeker al niet voor de werkgever. Ik ben voor een basisinkomen voor iedereen en dan kies je zelf maar wat je doet.

    De titel haalde ik uit de krant en zoals dikwijls gebruik ik nogal eens termen uit de media om ze te benadrukken of in de verf te zetten wanneer ze me treffen. In een titel kan je ze niet cursief zetten en ’t is niet omdat ik het zo bedoel dat iedereen het zo begrijpt. Had ik moeten toelichten deze keer.

    • Ik kan je volgen, hoor. Een basisinkomen voor iedereen, ik snap niet dat dat nog altijd niet bestaat. Noem het voor mijn part een ‘leefloon voor iedereen’, als het helpt om de betrokkenen te destigmatiseren is het ok. Er was ooit een man die van het basisinkomen voor iedereen zijn partijprogramma maakte (Vivant), maar die is al lang opgeslokt door de Open VLD en je hoort er niets meer van. Zeer bizar trouwens dat dit idee in liberale wateren verzeilde, ik had het eerder in rode hoek verwacht.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

