eigen schuld dikke bult!

VRIJDAG 27 NOV – 20U50 – NED2

Vorige week vrijdag zond de Vara de film “De onrendabelen” uit. Als u het gemist heb, kunt u de uitzending opnieuw bekijken via de website. De VPRO en VARA zetten namelijk quasi alles integraal op het web, lovenswaardig.

“Deze film, gemaakt op initiatief van Marcel van Dam en geregisseerd door filmmaker Hans Heijnen, wil een duidelijker gezicht geven aan de groeiende groep mensen die niet kan voldoen aan de strenge eisen van onze prestatiemaatschappij. Vanwege de wieg waarin ze geboren zijn, of door een tekort aan intellectuele bagage of andere vaardigheden, leven zij aan de rand van de samenleving.

Een thema dat ook op mijn blog al aangehaald werd. Vanavond wordt het tweede deel van een tweeluik over het thema “achterblijvers in de maatschappij” uitgezonden. Eigen schuld, dikke bult”, een wetenschappelijk discussieprogramma onder leiding van Paul Witteman.

En ik weet niet hoe dat met u zit, maar eigenlijk vind ik de situatie van de werklozen, waarover ik al meermaals via diverse stukjes mijn bedenkingen weergegeven heb, hier aan verwant. Gisteren bijvoorbeeld werd er weer in Phara ook weer tamelijk luchtig over werklozen gesteld dat ze maar moeten omscholen, jobs genoeg! Ik vond een treffende reactie op het forum, waar ik niks meer aan toe te voegen heb, ik hoop dat De Heer P. Degrande het me niet kwalijk neemt dat ik ze overneem op mijn blog:

Knelpuntberoepen raken niet ingevuld!
Knelpuntberoepen zullen weldra onze studiekeuzes en/of persoonlijke voorkeuren op de arbeidsmarkt bepalen. Niet het individu maar wat de economie dicteert zullen we(moeten?)doen.
Van de werkloze – weeral omgeschoold en/of bijgeschoold – wordt er verwacht dat hij overal en soepel inschuift. De werkloze zowaar als nieuwsoortig ambtenaar, als openbaar bezit. Maar dan wel zonder waardig statuut.
Wie grossiert – als werkloze – in het aanbod van die zogenaamde knelpuntberoepen komt algauw van een kale reis terug. Volwaardige goedbetaalde banen raken verloren, cfr.autoindustrie en worden vervangen door tijdelijke onderbetaalde- en telkens opnieuw te bedingen contracten. Hoogstens nog wat toeleveringsopdrachten(de toeters en de bellen) – gericht op de plaatselijke afzetmarkt – zullen hier nog plaats vinden. Terwijl de assemblage – welke voor hoge loonkost staat – worden uitbesteed aan lage loonlanden.

Alle hieraan gerelateerd stukjes kan u vinden onder de rubriek “werkloos”.

1 reactie

  1. De loonkost is niet het enige probleem. Kijk ook eens naar de afzetmarkt.
    Zels al is de loonkost gelijk , waarom zou je dan 100 auto’s bouwen in A’pen om er daarvan 90 te verschepen naar Azie en niet omgekeerd?

    Bovendien heb ik hier uiterst toekomstgerichte bedrijven zien verdwijnen naar de USA enkel omdat de ambtenarij geen vergunningen durfde verlenen voor een uitbreiding. Niemand wil nog verantwoordelijkheid opnemen.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

