’t is een hobby

BEZIGHEIDSTHERAPIE VOOR WERKZOEKENDEN

Locatie: ouderlijk huis
Tijdstip: nieuwjaarsdag
Aanwezigen: familie (in de dialoog  afwisselend en/of tegelijk en door elkaar: vader en moeder, (schoon)broers, (schoon)zussen en kleinkinderen van vader en moeder)
Situatieschets: Punt zevenhonderdrieëntachtig van de namiddag. Computers en informatica. Er waren al foto’s bekeken via I-Photo, de voor en nadelen van I-pod en I-tunes waren besproken, en de Macbook ging van hand tot hand bij een aantal computer- en Apple-leken  en tenslotte werd er nog wat toelichting gegeven.

(Ik, laaiend enthousiast) Ik heb me recent ook nog een programmaatje aangeschaft voor het klassement van mijn dvd’s en vhs-cassettes. Een database, helemaal zoals I-tunes en I-photo. De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het invoeren van al mijn dvd’s en ook al de helft van mijn vhs-cassettes is nagekeken en geklasseerd. Ik moet wel nog ongeveer de helft daarvan doornemen, maar ik zit nu toch al aan een totaal van 401 films, tv-series en documentaires.

(Familie, warm noch koud blazend) Ja, en dan, waar is dat goed voor?

(Ik, geestdriftig) Wel, dat is toch interessant? Dan kan ik tenminste opzoeken welke films, tv-series en documentaires ik in huis heb.

(Familie, flegmatiek) En wat heb je daar dan aan?

(Ik, verongelijkt) Wel, gewoon, lijstjes, dat je kan zeggen dat je dat hebt, en weet je ook wat je hebt, zodat je bijvoorbeeld geen dubbele films koopt enzo…

(Familie, schelms plagerig) Hoezo, wil je je computer dan meenemen naar de winkel?

(Ik, met de ogen rollend) Maar neen, je kan die lijst afprinten, of op je I-pod zetten.

(Familie, mij kennend) Dan mag je die lijst niet vergeten wanneer je naar de winkel gaat, of je I-pod.

(Ik, gespeeld verontwaardigd) Neen, gebeurt dat misschien?

(Algemeen gegniffel)

(Ik, onaflatend doorzettend) En je kan ook een wenslijst maken! Met films en tv-series die je nog in je collectie wil!

(Familie, bezorgd) Ga je dan nOg DVDs bijkopen? Zou je eerst eens niet alles bekijken wat je in huis hebt?

(Ik, aarzelend) Euh, er staan toch al een aantal dingen in dat lijstje.

(Familie, berustend) En als je die DVD’s dan aangeschaft hebt?

(Ik, ijverig) Dan kan je die slepen vanuit je wenslijst naar  je bibliotheek.

(Familie, nuchter vaststellend) En dan heb je een film meer.

(Ik, tevergeefs enthousiasmerend) Ja maar dat is geweldig hoor, je kan ook statistieken opvragen, van welke regisseur je de meeste films hebt en in hoeveel films er een bepaalde acteur meespeelt.  Kijk:

(Familie bekijkt voorbeeld van statistieken)


(Ik, onderwijzend) En als je hier bijvoorbeeld (staafje regisseurs) op klikt krijg je het aantal films per regisseur.

(Familie, stoute leerlingen) En als we dat dan gezien hebben, wat kunnen we daar dan mee doen?

(Ik, wanhopig) Euh, ik weet niet, gewoon, weetjes, trivia.

(familie, grootste ettertjes van de klas) Voor wie?

(Ik, koppig dwars) Voor mezelf. En je kan ook het programma een film laten kiezen, wanneer je niet weet welke film je zou bekijken.

(familie, eigengereid) Ah, wat is daar nu tof aan, je laten leiden door een computer, weg met eigen denken, weg eigen beslissingsrecht, laat de machine het maar overnemen! Alles geautomatiseerd! Awoert!

(Ik, eeuwige twijfelend) Jamaar, wanneer je niet kan kiezen. En kijk, nog een toepassing, je kan ook ‘slimme’ lijsten samenstellen, bijvoorbeeld  een lijst o.a. met ‘brol’, dan kan je films die niet goed zijn daar insteken.

(Familie, verontwaardigd) Waarom zou je een lijst maken met ‘brol’, die films kan je toch gewoon weggooien of wissen?

(Ik, tegenpruttelend) Maar neen, net daarom, dat is goed om weten dat je een film brol vond.

(Familie, geamuseerd) Trouwens, waarom koop jij sowieso brol?

(Ik, verontwaardigd) Brol heb ik gewoon gekregen, niet gekocht. Maar je kan ook ingeven wanneer je een film voor het laatst gezien hebt.

(Familie, ironisch) Zeer nuttig. Zodat je geen twee keer binnen de twee weken naar dezelfde film of tv-serie zou kijken? Hersendood of wat dat je je dat niet meer zou herinneren?

(Ik, onwrikbaar bezielend) Toch hoor, zeer goed dit programma, zo kan je ook aanduiden wie er een film geleend heeft, dat komt dan in een uitleenlijstje en dan stuurt het programma automatisch een mailtje wanneer de film moet binnengebracht worden. Kijk.

(Familie, observerend) Dat lijstje is fout!! Die enige film die er in staat heb IK niet geleend!

(Ik, gelaten) Ah, dan weet ik niet meer aan wie ik die ene ‘Spooks jg 1’ uitgeleend heb.

(Familie, nog ironischer en sceptischer) Ah. Extreem nuttig en ongelooflijk handig.

(Ik, onverstoorbaar) Kijk, en ik heb de covers ingesteld als schermbeveiliging. Dat is vermakelijk want dan kan je een kwisje doen. Blijf eens drie minuten van de computer.

(drieëndertig minuten later)

(Ik, blij als een kind) Kijk, de filmcovers faden in en out, amusant hé. Ken je deze film?


(Familie, plagend) Ja, wat kan ik winnen?

(Ik, verongelijkt) Euh niks, dat is gewoon plezant toch.

(familie, schouderophalend) Als je niks anders te doen hebt misschien.

(Ik, nog steeds fanatiek verdedigend) Ik kan daar urenlang naar kijken en raden en dan blij zijn dat ik het weet. Ik blijf het geweldig vinden, dat programma.

(Familie, streng bevragend) Ik ga je ook eens testen: In welke map zit ‘The Unsaid’ en wat voor film is dat?

(Ik, ijverig) In het mapje ‘brol’ en dat is met Andy Garcia.

(Familie, onderzoekend) En Cranford Christmas Special?

(Ik, verlangend) In de wenslijst, vorige zondag en de zondag ervoor gezien op BBC1, deel I en II, schitterend.

(Familie, bekritiserend) Maar je bent niet consequent, kijk Engelse titels en originele titels door elkaar. Wie kent nu de originele titel van een Oosterse film?

(Ik, wijsneuzerig) Ik moet er nog een aantal veranderen, IMDB geeft soms de originele titel en soms de titel in het Engels. Ik ken al die originele titels.

(Familie, controlerend) Ahja, wat mag Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom dan wel zijn?

(Ik, examenafleggend) Spring Summer Fall Winter and Spring, né.

(Familie, vaststellend) Maar je kent dus alle lijstjes van buiten, zo te horen?

(Ik, fier) Ja, nu ik intens bezig geweest ben met inventariseren en elke film door mijn handen gegaan is, elke cassette van voor tot achter bekeken is, heb ik die DVD-pedia eigenlijk niet meer nodig. Het zit hier (wijs naar mijn hoofd) allemaal.

Ineens voel ik me alweer fel een typetje uit In de Gloria of een oud raar verzamelaarventje uit het dorp Manbijthond.

5 reacties

  1. Inventaris maken op het einde van het jaar is een wettelijke verplichting. Dat jij over een procedure beschikt voor permanente voorraad lokt natuurlijk weerstand uit. Het is het droeve lot van iedere vernieuwer.
    Ik ben vast van plan mij dat programma ook aan te schaffen om het overzicht te bewaren maar met mijn twee dvd’s is er geen haast bij.

  2. Mag je de naam van dat programma vrijgeven?

    • Helemaal vergeten, ik wou zelfs een linkje zetten in het stukje:

      http://www.bruji.com/dvdpedia/

      Het leek me na een aantal free tests het beste voor zijn prijs (16,-eur), alle andere waren (veel) duurder. En gratis bleek er niets meer te vinden. (In elk geval, ik vond het toch niet.)

      • Wablief?? Daar heb je nog voor betaald ook?! Ik had me met dat geld de Cranford Christmas Special gekocht.

      • Neenee want die staat op haar wenslijst en anders weet ik niet wat volgend jaar te kopen met Kerstmis!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

