tv-tip 01/10 – leve de zendtijd

VANAVOND VAN ONDER HET TV-DEKENTJE

  • ZONDE VAN DE ZENDTIJD –CANVAS– 20.40 U

‘Nieuwe afleveringen van de satirische* reeks over de media van Bert Gabriëls en Henk Rijckaert. De twee humoristen beschouwen de media met een kritische blik.’

De eerste reeks kende pieken en dalen. Het taalgebruik stoorde me te dikwijls om ten volle te genieten. De slechte belichting in de studio (Groen! Rood!) ergerde me mateloos. Achteraf heb ik me wel afgevraagd of de studioverlichting misschien doelbewust gebruikt was als kritiek op vele amateuristische programma’s. Blokken met gehandicapten was een absoluut hoogtepunt. Als groot liefhebber van kritische onzin zeker voldoende geprikkeld dus om nu te kijken naar de eerste aflevering van deze tweede reeks. Het is te zeggen, dat wordt programmeren want:

  • WINTERGASTEN – NEDERLAND 2 – 20.25 U

‘Raoul Heertje bezoekt drie internationale gasten (3/3 jg. 5) – Ray Kurzwell, futuroloog, uitvinder en zakenman.’

Televisie van topniveau, moet ik het nog herhalen. Een gast mag zonder al te veel onderbreking negentig minuten vol praten. Memorabele interviews waarin veel zinnige dingen gezegd worden die ik allemaal zelf had willen zeggen en schrijven. Raoul Heertje leek vorige week niet echt het niveau van zijn gast David Simon te halen waardoor ik soms wat op mijn honger bleef zitten omdat hij op bepaalde dingen niet inging zoals ik het gewenst had, alhoewel ook dit alweer een bewuste techniek kon geweest zijn. Maar zolang hij zijn gasten ononderbroken laat praten is het al lang goed. De gast van vanavond ken ik niet en u misschien ook niet, maar laat dit zeker geen belemmering zijn, dat bewees de uitzending met Rory Stewart.

  • GRIZZLY MAN – CANVAS – 23.35 U

Amerikaanse documentaire (2005) van Werner Herzog over Timoty Treadwell die 13 jaar tussen de beren in Alaska leefde. Uiteindelijk werd hij in 2003 samen met zijn vriendin Amie door een beer gedood.

Ik schiet zeker te kort in het verwoorden van mijn lof voor deze documentaire, dus ik probeer het niet eens. Rory Stewart uit de eerste wintergasten deed het wel treffend. En bloggende veelkijker, -lezer en -luisteraar Guy verkoos de documentaire tot beste geziene film van 2009, hij kan wellicht beter uitleggen waarom. Fascinerend, magisch, waanzinnig. Zoals de film ‘Fitzcarraldo’ nog steeds leeft in mijn herinnering. Een must-see voor iedereen die geïnteresseerd is wie wat waarom. Al eerder gezien maar nog tien keer te bekijken.

  • NPS PODIUM  – TRIP TO ASIA – DIE SUCHE NACH DEM EINKLANG – NED2 23.50 U

‘Duitse documentaire (2008) van Thomas Grube over de Berliner Philharmoniker tijdens haar tournee in Azië. Fascinerende film over het complexe universum van muzikanten, maar tegelijk over de clash van culturen, moderniteit en traditie.

Een herhaling van een programma dat ik ooit als ‘kijken!’ aangevinkt had, maar toch uiteindelijk over het hoofd gezien heb. Herkansing nu en niet te missen deze keer. Omdat de  Duitse titel einfach schön klinkt. Omdat mensen en hun sociale gedrag me intrigeren. Omdat ik geboeid ben door musici en hun leven. Omdat ik het in mijn ander leven wil zijn of had willen zijn. Of het nu een rock, pop, klassiek of eender welk genre muzikant is. De magie van de muziek. Om helemaal in weg te dromen.

* vlgs de Humo TV-gids.

8 reacties

  1. Was het niet Erik Van Looy die in datzelfde Humo poneerde dat wie er niet in slaagt elke dag een tv-avond te vullen gewoon niet genoeg interesses heeft? Ik vond dat een eerder eng idee, als leek het de bedoeling dat mensen ’s avonds niets anders zouden kunnen doen dan tv kijken, maar jouw soort tv-avonden zijn inderdaad behoorlijk de moeite, lijkt me. Daar kan je “De slimste mens” probleemloos voor skippen.

  2. Grizzly Man: qua schoonheid het absolute nec plus ultra. Hallucinant, tragisch, uniek. Wie dit mist, mist veel. Héél veel.

  3. Ik had net hetzelfde gevoel bij WIntergasten met Simon. Het begon veelbelovend, toen Heertje aankondigde dat hij Simon het vuur aan de schenen zou leggen (omdat hij zich niet kon vinden in zijn cynische wereldbeeld), maar daar is niet veel van in huis gekomen. Zijn opmerkingen/vragen over The Wire waren redelijk voorspelbaar en soms wat oppervlakkig, al wist Simon wel boeiende dingen te vertellen op een heel lucide manier. Met een meer beslagen gesprekspartner zou ik best een hele avond naar die kerel kunnen luisteren

    En Grizzly Man, ik denk dat ik er eens de tijd voor ga uittrekken om daar een uitgebreide lofzang over te schrijven. Zoals Menck al aanhaalde is het een film die zoveel adjectieven weet te verenigen. Het bevat waanzinnig mooie beelden, het is afwisselend hallucinant, tragisch, uniek, pijnlijk, mooi, deprimerend en b. De combinatie Treadwell + Herzog levert geweldige dingen op. En dan is er nog de muziek van Richard Thompson & co; Dat alleen al is een reden om de film nog eens te bekijken op DVD, omdat je er dan een ‘making of’ over de soundtrack bij krijgt.

    En de film bevat ook een van de meest schokkende scènes die ik het voorbije jaar zag, en dat terwijl je niks te zien of zelfs te horen krijgt (de scène waarbij Herzog gaat luisteren naar de opname van Treadwells dood). Machtige film!

  4. Ik heb me doodgeërgerd aan Treadwell, wat een irritante narcistische lul zonder een greintje realiteitsbesef. Maar de docu is het bekijken waard, dat wel.

  5. het is net (of o.a.) omdat treadwell zo’n idioot was dat de film zo goed is – dat zorgt net voor die spanning tussen zijn dagboek en herzogs reactie erop

    • Ik weet het maar het was soms verdomd moeilijk om niet geïrriteerd de film af te zetten. Ik erger me in het dagelijkse leven al genoeg. 🙂

  6. Ik had eerder moeten komen lezen want nu heb ik, er van uitgaande dat er toch nooit iets op tv is, zonde van de zendtijd gemist.

    • Ik heb het opgenomen. Je kan het uitlenen. Dat komt dan in mijn lijstje “geleend” en dan kan ik je een herinneringsmailtje laten sturen door mijn programma wanneer je de band niet tijdig terugbezorgd. Deze opname zit namelijk in de lijst “kijken en weg”, er staat dus een vervaldatum op.
      Snel zijn is de boodschap.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

