gaat het over?

LEVEN NA ONTSLAG

Mieke Berendsen is ontslagen bij de VRT. Piet Van Roe besliste ‘om de samenwerking stop te zetten’. Dat hoorde ik vanmiddag. Ik dacht aan Mieke, ik dacht ook aan Dirk Wauters. Hoe zij zich nu zou voelen en hoe ik meende te zien hoe hij zich voelde bij zijn afscheidsspeech. Ik vraag me af of mensen aan wie nooit gezegd is: ‘We hebben beslist van je te laten gaan’, het zouden kunnen begrijpen hoe het voelt. Door Mieke moet ik aan mijn ex-bazen denken. Omdat ze gerelateerd zijn. En dan vergalt dit mijn namiddag. En dan zet ik het journaal van zes uur aan om mij te troosten met de veel ergere dingen die er zullen te zien zijn en dan laat ik de TV onachtzaam aanstaan en dan komt de Rode Loper op de achtergrond en het eerste wat ik hoor gaat over mijn ex-werk. En dan ga ik kijken in plaats van de TV uit te zetten. En dan zie ik de kantoren die ik helpen inrichten heb, de meubels die ik helpen kiezen heb, de verhuis die ik georganiseerd heb, mijn plaats en mijn stoel. Dat moet ik dan net op dit moment allemaal zien. De rommel waar ik tevergeefs orde probeerde in te scheppen is er nog steeds. En uitgerekend een jonge stagiaire waar ik in na mijn ontslag op een ander project kortstondig mee gewerkt heb – een ambitieus strevertje – staat achter de camera en assisteert bij een casting.

Het doet zeer. Het doet zelfs fysiek zeer, ergens rond mijn maagstreek. Je denkt dat het over is. Maar ik besef dat ik elk contact met ex-collega’s vermijd omdat ik het niet aankan. De kop in het zand steken. Zolang ik niks hoor en zie gaat alles prima. Geweldig lieve ex-collega’s die alle moeite doen om het contact in stand te houden. Ze mailen, bellen en smssen om af te spreken maar ik hou de boot en ik negeer ze bijna omdat ik niks wil horen of zien van het bedrijf dat mij bijna tien jaar werk verschaft heeft. Waardoor ik bijzonder onsymphatiek en gefrustreerd overkom. En ik kan het hen niet uitleggen waarom want het lijkt wel of niemand het begrijpt. ‘Ben je daar nu nog niet over?’

Ja, grotendeels wel. Alleen niet als de confrontatie te groot wordt.

Ja, er zijn ergere dingen. Maar ik vervloek mezelf er om dat het niet overgaat. Die kwaadheid, die haat, die frustratie. En op dit moment heb ik nog steeds het gevoel dat ik het mijn ex-bazen nooit zal en kan vergeven.

Godverdomme.

8 reacties

  1. Dat het mag overgaan in 2010. Dat zal je gezondheid ten goede komen.

    Den paster.

  2. Na 7 vette jaren werd ik in de aanloop van de eerste grote (De Graeve) omwenteling door VRT ontslagen.
    Vandaag volle 16 jaar later bekruipt me nog steeds en (te) regelmatig je Reyerslaan 52-gevoel van kwaadheid, onbegrip en frustratie. Mijn herkenning is frappant en identiek.

    Troost je. De stelling “zolang de uitstroom in verhouding is tot de instroom, ziet ‘men’ geen problemen”… kan men op zeer korte termijn niet meer bezigen. Immers … Zonder licht geen beeld!

  3. Ik ken er ook ene die de manier waarop niet kan verkroppen.

  4. Misschien toch uit het plaatsvervangende leed dat je uit dit ontslag weer treft, een beetje kracht halen om op een welwillende wijze tegemoet te komen aan de vraag tot contact van vroegere collega’s?

  5. Van onrechtvaardigheid houd je altijd littekens over.

  6. Ik ken het gevoel. En eerlijk, het gaat nooit meer weg, denk ik. Ik leer er elke dag een beetje meer mee leven, al zijn er dagen dat ik een middelvinger opsteek of de frustraties van me af moet schrijven. Zoals jij nu hebt gedaan. Als het een troost kan zijn: je bent zeker niet alleen. Maar littekens tover je niet weg.

  7. Het is vooral de manier waarop, dat hoor ik mijn huisgenoot nog vaak zeggen. Het is een verwerkingsproces voor de persoon die het meemaakt maar eveneens voor de partners.

  8. Maar allez! (Zo herkenbaar). En ja: het is vooral de manier waarop. Sterkte hoor! (En het verwerkingsproces laat zich niet onder druk zetten natuurlijk).


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

