simpele verzuchtingen 01/10

GAAT HET NOG EEN BEETJE?

Ondanks het zeer terecht fel en hevig pleidooi van Walter Van Steenbrugge gisteren (07/01) bij Phara is de eerste mail deze morgen de nieuwsbrief van De Standaard met als titel: ‘De doder van wie niemand het dacht.‘  De Story van de vermeende dader. Ik kàn er dus zelfs niet naast kijken, als iemand me dit als oplossing zou willen voorstellen. Uitschrijven op de nieuwsbrief dan ook al? Krantenmakers en journalisten nemen liever deel aan kwisjes op tv dan te kijken naar actualiteitsprogramma’s op die tv. *** Ingrid Lieten, ze blijft een slechte indruk maken op mij. Zwak, ruggengraatloos, meningloos. In elk interview dat ik tot nu toe al met haar gezien heb. Bij elke tussenkomst in de plenaire zitting van het Vlaams Parlement. Ook in diezelfde Phara van gisteren, waar ze naast Van Steenbrugge zat. Bij elke vraag een oppervlakkig, algemeen antwoord. ‘Oppassen wat ik zeg, wat heeft mijn partijleiding/mijn partijvoorzitter me opgedragen hierover wel/niet te zeggen? Hoe kan ik zoveel mogelijk ‘niets’ zeggen..’ …je ziét het haar gewoon denken. Op concrete vragen, gisteren bijvoorbeeld ivm het voorstel van Walter Van Steenbrugghe om de pers streng te sanctioneren wanneer ze bepaalde overtreding begaan (”t zal dan rap gedaan zijn..’): vaag, veralgemenend, ontwijkend. Ze kan best een talentvol manager (geweest) zijn, het is zeer goed mogelijk dat ze een dossiervreter is en ik wil best geloven dat ze zeer hard werkt, maar ze mist hét. Ze is een marionet. De goede studente die de beste punten haalt omdat ze uren ijverig studeert, niet die studente die eens ferm foert zegt, in debat gaat met leraars, de klas bezielt en de school op stelten zet. Braaf. Het braafste meisje van de klas, het voorbeeld. Luisteren en onderdanig. Gissingen van mijn kant, zeker. Maar ik kan het niet helpen, zo komt ze over bij mij. Geen begeestering, geen inspirerende figuur, zelfs geen beetje controversie, oproepend. Grijs. Zoals de scoutsmeisjes Schauvlieghe en Crevits. Flinke ambtenaartjes op het gemeentehuis.  Volgers in plaats van leiders. Mens, wordt wakker.*** De Crem, dié heeft tenminste een eigen willetje. ***  Neen, in alle ernst: Hilde Vautmans, zoals ze het gisteren weer bij Linda De Win gepassioneerd over Congo had. Die heeft het.  Alleen jammer dat ze bij de foute partij zit. Wat mij betreft wel te verstaan, u doet maar. *** Geen nieuws van deze morgen, maar om niet te vergeten bij mijn eindejaarsoplijsting en om me er later nog eens van af te vragen hoe het afgelopen is. Die aankopen van de overheidsgebouwen, terugkerende nieuwsitems van de laatste weken, daar kan je toch enkel maar bedenkingen bij hebben? Onder Verhofstadt was sale&leaseback heiligmakend, nu het land uitverkocht is moeten er weer gebouwen aangekocht worden voor exuberante bedragen. Dat is allemaal gewoon en normaal. En dan maar de burger beschuldigen van toogpraat wanneer die zich afvraagt wie er hier allemaal belang zou bij hebben? Wie er allemaal aandeelhouder is in de projectontwikkelingsfirma’s, immobiliën en ingewikkelde ver- en aankoopconstructies. ***  Ook in de categorie toogpraat zal geklasseerd worden dat ik me afvraag hoe het mogelijk is dat er wekelijks honderdduizenden euro’s zwartgeld uit de Aarschotstraat naar Bulgarijë getransporteerd wordt, letterlijk en fysiek, met bestelbusjes en koeriers. Hoe het mogelijk is dat niemand gecontroleerd wordt op zwartwerk (‘ze hebben een verblijfsvergunning, maar geen werkvergunning’). Maar och, slimste mensen en buurmannen lokken één miljoen kijkers, deze uitzending van Panorama slecht een 250.000 tal. Wat niet weet niet deert zeker.*** Europa, moet dit écht: ‘Van Rompuy verdient meer dan Obama.’ Al moeten we natuurlijk niet alles geloven wat op tinternet staat en is dat zeker weer populistische praat om het volk op te jutten. Dit is echt een fabeltje, kan toch niet anders. *** Het kan vreemd klinken maar toen ik gisterenavond hoorde dat de mij in eerste instantie als hulp voorgestelde  jonge medewerkster, mijn opvolgster, mijn vervangster, de duur geheadhunterde, de jonge vernieuwende kracht, onlangs uit eigen wil opgestapt is bij mijn ex-werkgever, had ik veel plezier. Dàt deed deugd. Waarom, ik kan het niet uitleggen. Het voelde gewoon *grinnik*hahaha*ziejewel ***

En nu een koffie.

1 reactie

  1. Al had Van Steenbrugge heel wat harder mogen zijn voor zijn confrater die in de media verslag uitbrengt van zijn gesprek met de verdachte en meteen onweerstaanbare dwang pleit.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

