excuseer me

VAN HET BOEK EN DE KAFT…

Had ik gisteren geweten hoe ik hier het filmpje van Daerden had moeten plaatsen, u had hier een fulminerend stukje kunnen lezen over zijn gedrag in de  Belgische Senaat. Niet enkel zijn gedrag, maar de houding van de senaat en de voorzitter bij uitbreiding. Kwaad dat ik was. Dat ze het blijkbaar een goed showtje vonden, een vrolijk verstrooiend optreden tussen de saaie vragen en antwoorden. Schandalig en allerminst om te lachen vond ik het. Niemand van de weinig aanwezigen reageerde, ik zat er verbluft en geshokeerd naar te kijken. Ik was verontwaardigd over de titel bij het filmpje, ‘Daerden steelt de show’ en verbolgen over een lachende Kathleen Cools die besloot met “onvervalste Daerdenstijl’. Allemaal om te lachen, o wat een leute en een lol! Later op de avond was er vreemd genoeg ineens een merkelijk andere teneur, en staken de eerste protesten de kop op. Na reacties van verontwaardige burgers?. NV.a eist ontslag en de groene Freya Piryns verklaarde vandaag in het één uur journaal dat het een ergerlijke vertoning was. Vreemd. Want ze zaten er eergisteren toch ook bij en  ze keken ernaar en  ze zagen dat het goed was.

Maar. Vandaag voel ik me een beetje schuldig om mijn oordeel en mijn verontwaardiging van gisteren. Daerden verklaart helemaal niet dronken geweest te zijn. Wie ben ik om die mens niet op zijn woord te geloven? Ik bezondig me aan iets wat ik hier altijd aanklaag. Ik oordeel op wat ik zie. (Oordelen op zijn woorden kan ik niet want ik verstond ze niet.) Een in mijn ogen dronken man. Waaruit besluit ik dat? Uiteindelijk heb ik geen harde bewijzen. En niemand nam een ademtest af vermoed ik, dus het zal nooit kunnen aangetoond worden. Ik las eerder ook al eens over tragische misstappen van de ordehandhavers. Ze pakten een automobilist op omdat hij schijnbaar dronken was, sloten hem op omdat hij bleef tegenstribbelen en bij nader onderzoek bleek deze mens aan een vreselijke ziekte te lijden. Een erfelijke ziekte die hem zijn leven lang achtervolgde en waardoor hij overal en altijd aanzien werd als iemand die teveel op had. En zie, ineens krijg ik medelijden met Daerden. Misschien lijdt die mens ook aan die ziekte. En misschien wéten alle senatoren dat, is iedereen daar intern van op de hoogte gesteld en waren de weinige aanwezigen zo hoffelijk om dat te negeren.

De vraag blijft natuurlijk waarom ze dan zo smakelijk zaten te lachen. Want een gehandicapte man vierkant uitlachen, dat is toch ook niet netjes?

1 reactie

  1. Of hij nu zat was of niet, doet er niet toe. Feit is dat men gewoon zo de Senaat niet toespreekt.

    Al vind ik onmiddellijk ontslag eisen nu ook wel een tikkeltje erover…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

