hoorzitting

WAT DENKT U OVER JEF VERMASSEN?

Catherine Ashton werd vandaag in het Europees Parlement onderworpen aan een verhoor. Drie uur lang  een spervuur van vragen over de meest diverse onderwerpen. Of als geïnterviewde echt uitgebreid kan ingaan op een vraag, en of de gestelde vragen (streng binnen de tijd!) veel verder gaan dan algemeenheden valt te betwijfelen, maar ik meen toch dat het een goede test is om een beeld te krijgen over de bekwaamheid van een persoon. Een soort examen, een verlaat sollicitatiegesprek

Zou het geen goed idee zijn om zo’n hoorzitting te houden met elke Vlaamse, Waalse, Brusselse en Federale Minister? En dat rechtstreeks uit te zenden? Of zouden ze allemaal toch niet verder komen dan promopraatjes, partijstandpunten en dooddoeners. Maar dan nog, het is toch een manier om een indruk te krijgen van iemand. denk  ik. Blijkbaar zou J.J.De Gucht hiervoor een voorstel van wet en decreet ingediend hebben. weet Sven Gatz me op twitter  (ja!) te zeggen in antwoord op mijn voorstel, maar ik vind er zo direct niets van terug om naar te linken.

Aan de andere kant, 54 ministers ondervragen, drie uur per stuk, reken uit lang dat dan wel zal duren. Meer nog, wie gaat dat allemaal doen? Parlementsleden? Maar dan kan men evengoed stellen dat die eerst zo’n examen moeten afleggen, het is ook niet bewezen dat het allemaal grote lichten zijn. Of gaan ze  elkaar dan ondervragen? Alhoewel, er zijn nog genoeg echt oude wijze krokodillen. Kunnen die ook nog eens uit hun kot komen.

4 reacties

  1. Wat ik over Jef Vermassen denk? Dat het een charmante, vriendelijke en behulpzame man is. In zijn geval hoeft ons dat niet te verontrusten want hij loopt al eens graag in de kijker.

  2. En de zgn. ‘slechte sprekers’, krijgen die dan een hoorzitting voor of nadat ze bij Jan Peumans de cursus retorica hebben gevolgd, beste Aïda??

    • Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, en me tegelijk afgevraagd of slechte sprekers ook indruk kunnen maken en of eloquentie zowieso gelijkstaat aan eruditie. Dit stukje is één en al bedenking daarover eigenlijk, maar dat kwam er wellicht neit genoeg uit.
      Ben er wel zeker van dat er bijzonder intelligente mensen bestaan die het niet goed kunnen uitleggen en ik ken er ook die het bijzonder goed totaal inhoudloos kunnen uitleggen.
      Ik zocht nog voorbeelden. (Van die eerste, welteverstaan)
      Tips welkom.

      Nog een bedenking: slimme mensen die het niet goed kunnen uitleggen moeten vb toch ook op sollicitatiegesprek en halen het dan toch ook niet door hun welbespraaktheid maar door hun kennis/intelligentie?
      Al komt omgekeerd wel veel meer voor denk ik.
      Daar ga ik nog eens allemaal over nadenken vandaag.

  3. Hier in Nederland zou in hte coalitie-akkoord – naar ik vrees – reeds geregeld zijn dat er door de coalitiepartijen geen lastige vragen gesteld mogen worden.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

