gave graffiti

BIJ DE NMBS

Op de website van The Sun lees ik dan weer volgende commentaar op het verslag van de treinramp:

‘Given the amount of grafitti on these trains it is clear that the Belgian rail system is not very secure.”

Deze middag nog merkte hier (ja, in huis, thuis, in het echte leven, niet op het web…) iemand op dat het toch wel erg was dat die beelden van die graffiti treinen de hele wereld rondgingen, in de zin van “België, derdewereldland’. Hilariteit alom toen ik opmerkte dat ik altijd gedacht heb dat de NMBS heel bewust die treinen (je bent er eigenlijk zo aan gewend…) liet bewerken door spuiters 1/om die de kans te geven zich uit te leven in hun hobby en creatief /kunstzinnig grauwe groezelige treinstellen te versieren en daardoor 2/de NMBS een hippe  en coole uitstraling te geven.

Dat is dus écht niet zo?

2 reacties

  1. Ik had dezelfde bedenking. Maar ook: ik heb me altijd al afgevraagd waarom die graffiti zo nodig verwijderd moest worden, telkens weer. Dat is toch lollig en kleurrijk? Is het antwoord dan: ‘omdat dat zo slecht overkomt bij een treinramp?’. Het is dus wat kortzichtig van buitenlandse journalisten om daar zo snel over te oordelen. De New Yorkse metro staat ook vol graffiti, om maar iets te noemen. Bovendien was de andere trein wél proper en bovendien zelfs een heel mooie trein.
    Natuurlijk snap ik hun suggestie: als er ’s nachts graffitispuiters aan die trein kunnen, zo ook iedereen met slechte bedoelingen. Maar dat staat al ver van de oorzaak van dit ongeval. Ik reis graag en veel met de Belgische trein en voel me altijd veilig. Ik vind het wat dwaas om de NMBS af te schilderen als een derdewereldland-organisatie. Al is de ambtelijke weg vol hindernissen die gevolgd moest worden om een beter beveiligingssysteem te installeren, wél typisch daarvoor.

    • Ik hou daar ook van, als dat niet duidelijk zou geweest zijn.
      Ik ben ook heel erg content over de Post eigenlijk.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

