tien vijftien twintig

OF ERGENS DAARTUSSEN

We kunnen naast het debat over de verantwoordelijkheid ook weer de discussie openen over de verslaggeving over de ramp. Al bij al heb ik me er niet te veel aan geërgerd, de verklaringen van de diverse ministers hebben me te veel afgeleid.

Verschillende interessante visies zijn te lezen bij o.a. Janseurinck, Webpalet en Geen Commentaar! Zelf vond ik het een behoorlijk sobere verslaggeving over iets wat toch wel wereldnieuws was. Volgens mij lijkt men toch wel degelijk een aantal lessen getrokken te hebben uit het verleden. Slechts een paar overbodigheden. Of ik heb tijdig weggezapt, ook goed mogelijk. En Phara is natuurlijk (alweer) met vakantie, dus geen politici of directeurs of treinbestuurders verenigd aan haar tafel. En Schouppe hebben ze het zwijgen opgelegd.

Eén ding echter vond ik bijzonder storend. De berichtgeving over het aantal slachtoffers. De eerste cijfers kwamen van de burgemeester van Halle. Hij sprak al direct over twintig doden. ‘Ik heb het van de brandweer en de politie’. Dit getal werd direct opgepikt door buitenlandse media en al snel sprak men ook op CNN over twintig doden, waarbij men naar de burgemeester verwees als officiële bron, bij een volgend bericht waren er het ineens minstens elf. Later op de namiddag werden er officieel cijfers doorgegeven door de NMBS en was er sprake van 10 dodelijke slachtoffers. Op de VRT en deredactie.be speelde men ondertussen op veilig en hielden ze het bij het vage ‘tussen de 18 en de 25’. Onduidelijkheid troef.

Wat me echter het meest bezighoudt is de vraag waarom die burgemeester dat cijfer zo snel na de ramp ‘durft’ uit te spreken tegenover journalisten. Is dat dan een wereldvreemde man die zich niet bewust is van de impact van zijn verklaring? Beseft hij dat niet dat zoiets direct de wereld rondgaat? Vanwaar die drang om dat te verkondigen? Waarom kan hij het niet bij een eerlijke: het is nog onduidelijk, ik kan hierover nog geen uitspraken doen, er is nog geen zekerheid omtrent het aantal slachtoffers, ik zeg maar wat… Wat drijft die mens? Vindt hij dat misschien wat sensationeel?  Twintig doden, drama. Of ineens vindt hij zich belangrijk en meent belangrijke verklaringen te moeten afleggen. Denkt die nadien niet, oh wat heb ik nu gezegd, stel dat het er ‘maar’ tien zijn?

Enfin, ik vind dat vreemd. Ik snap het niet. Of steekt het voor u ook niet of een cijfertje min of meer?

2 reacties

  1. Eén van de slachtoffers was 7,5 maand zwanger… dat zijn dus eigenlijk toch 19 slachtoffers…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

