telenet besognes

EN HEEL VEEL VRAGEN

Sinds een tweetal weken heb ik problemen met het internet. Problemen in de zin van zeer lange oplaadtijd van sites en bekijken van filmpjes op youtube bijvoorbeeld. Met horten en stoten zoals in de prehistorie. De problemen zijn begonnen gelijktijdig met de enthousiaste goed nieuws mail van Telenet waarin ze me meldden dat ik vanaf maart nog sneller zou kunnen surfen. Ik herinner het me omdat ik toen nog enigszins geamuseerd opgemerkt heb dat men nu bij Telenet zeker doelbewust de surftijd vertraagt zodat we dan in maart allemaal blij zouden roepen ahja, ziedis hoe snel! Het ging echter op bijna twee weken tijd van traag trager traagst naar niks meer. Ik kan niet meer surfen. Tinternet is kapot. Nu. Op dit moment.

Ik belde Telenet. Ik worstelde me door het menu en ik kwam op een automatische internettest uit. De computer meldde me dat de internettest positief was. Ok, dan zou het vast en zeker aan mijn computer liggen, maar ik had geen enkele instelling veranderd en geen nieuwe programma’s geïnstalleerd. Alle instellingen nagekeken, computer rechtstreeks aan kabel aangesloten in plaats van wifi, het haalde niets uit. Maar als het dan aan mijn computer lag, dan vond ik het toch eigenaardig dat ik op verschillende tijdstippen van de dag som wel nog kon surfen en dan weer niet.

Nogmaals Telenet gebeld via het gratis nummer, deze keer tot ik een medewerker aan de lijn had. Deze deed nog enige testen die een tijdje duurden en bevestigde me nogmaals dat er geen probleem was,  ‘er was wel een verlies van 6% maar dat mocht geen enkele invloed hebben op het surfen want er mocht zelfs 10% verlies zijn, dan nog zou dat geen gevolgen mogen hebben’. Toen ik dus afsloot met dank u en de opmerking dat er dus waarschijnlijk  niets anders zou opzitten dan naar mijn Apple store gaan of een computerspecialist raadplegen stelde men voor om contact op te nemen met de betalende hulplijn van Telenet, die behandelde o.a. ook softwareproblemen.

Gebeld daar de betalende hulplijn dan maar. Ik opperde dat men geen lange testen meer moest doen want dat die allemaal al uitgevoerd waren en dat we beter onmiddellijk konden overgaan naar het sofwareprobleem, maar de operator zei dat het procedure was eerst nog een internettest te starten. Vreemd genoeg bleek men in tegenstelling met de eerdere testen, al direct een opvallend verlies vast te stellen, met pieken en dalen oplopend tot 64%. Men zag ook regelmatig een pingback en time-out en merkte op dat er wel degelijk een probleem was, binnen het uur kon men echter al een telenetinstallateur te plaatse sturen om een nieuwe modem te plaatsen, dit zou wel de oorzaak zijn.

Installateur snel ter plaatse. Geen klachten hieromtrent. Vriendelijk en behulpzaam. Onderzoek van modem, tweede modem, onderzoek van kabel, onderzoek van kastje met de telenetaansluiting drie huizen verder. De conclusie was: ‘Slecht nieuws, uw kabel is geoxideerd tot aan het aansluitkastje, hij moet helemaal vernieuwd worden.” Concreet betekent dit: 10 m stoep opbreken en 8 m garageoprit opbreken. Voor het openleggen van de oprit moet ik zelf zorgen. “Wat is dat nu, uw oprit efkes openleggen…”. Peulschil blijkbaar voor Polen en doe het zelvers maar voor mij een werk waarvoor ik een vakman moet inschakelen. Even ben ik nog in discussie gegaan over het feit dat wanneer de kabel nu beschadigd was onder de stoep (dus op hun domein) en die knak ervoor gezorgd heeft dat het stuk kabel op mijn oprit aangetast heeft, ik daar toch niet kon verantwoordelijk voor gesteld worden, maar dat is blijkbaar allemaal vastgelegd in alle kleine lettertjes van ons contract dat we nooit lezen. En ook toen ik me afvroeg of het toch niet de taak was van Telenet om een perfecte dienstverlening te leveren werd er verwezen naar diezelfde klene lettertjes.

Terloops vroeg hij ook nog of mijn telefoon nog werkte. Neen, al maanden niet zoals het hoort, met horten en stoten, soms wel en soms niet, maar ik dacht dat dit door mijn toestel kwam, nooit bij stilgestaan dat dit aan mijn kabel kon liggen. Maar hoe komt dan dat ik geen problemen heb met mijn kabel-TV vroeg ik. Enkel sneeuw op VTM en voor de rest allemaal perfect beeld. “VTM heeft altijd sneeuw” was het grappig-laconieke antwoord. Toen hij vertrekkensklaar was besefte ik plots dat ik wel nog kon mailen. “Dat kan niet mevrouw, als TINTERNET kapot is kan u ook niet mailen.”. Ik kan wel mails versturen. Nog steeds.

Telenet zou contact opnemen ivm het plaatsen van een nieuwe kabel. Telenet heeft nog geen contact opgenomen. Net zoals ze nog geen formulier opgestuurd hebben voor opzeg, iets wat ik al een week geleden aangevraagd heb en wat niet te downloaden is op de site, het moet door hen opgestuurd worden MET DE POST en dan pas kan ik het aangetekend terugsturen en pas dan gaat mijn opzeg in (ook allemaal in de kleine lettertjes waarschijnlijk), maar dit is een andere kwestie, we wijken af.

Ondertussen rijzen er meer en meer vragen. En voor alle duidelijkheid, ook al geef ik het geld momenteel liever niet uit aan deze werken en houd ik mijn hart vast over wat het me gaat kosten, het is bijzaak. Het gaat hier meer over mijn eigen klein persoonlijk verzet tegen multinationals en in dit geval meer bepaald telecombedrijven. Mijn kleine revolte. Het gaat over me informeren, mondig zijn, niet zomaar voor waarheid aannemen wat ze me uitleggen (als ze elkaar al tegenspraken betreffende het verlies…), het bos proberen te zien door de ingewikkelde aanplanting van de meest diverse bomen. Het ingewikkeld kluwen van het telefoon, gsm en televisieaanbod proberen te ontwarren. Dit bericht en/of de reacties biedt misschien ook wat nuttige informatie voor andere gebruikers. De nog steeds dagelijks zoekterm ‘mobistar’ waardoor men op mijn blog belandt en de blijvende klachten op een blogberichtje over Mobistar bewijzen dat er nood aan is.

Mijn allersimpelste geest vraagt zich dan af:

  • De aftakkabel, koper toch? Ik dacht dat koper niet kon roesten… (Of oxideren dus…)
  • Waarom kan ik nog mails versturen? (Is er een kabeltje dat “uit’ doe en een kabeltje dat ‘in’ doet en is het kabeltje dat ‘in’ doet geoxideerd maar het kabeltje dat ‘uit’ doet niet?)
  • Waarom werkt mijn kabeltvaansluiting nog perfect? En waarom moet ik de volle pot betalen aan mijn kabeltvprovider wanneer ik toch geen correcte service krijg (sneeuw op VTM en eerder maanden lang dubbel beeld op Ned3 dat pas opgelost is toen ik nog maar eens belde maar toen zei dat mijn buren dezelfde klachten hadden en dat het dus niet aan mij lag)?
  • Nu ik al bijna twee weken van net nog niet tot zonder internet zit, zou ik dan geen compensatie moeten krijgen voor niet-geleverde diensten? Nu ik nog  niet weet hoe lang het zal duren eer het internet weer zal werken, kan ik mijn abonnement dan niet ‘opschorten’ tot wanneer alles hersteld is ingeval ik beslis van het laten te herstellen..
  • Als ik beslis om mijn abonnement op te zeggen, duurt het dertig dagen eer dat ingaat, dan betaal ik dus nog een maand extra voor een niet-werkend internet. Dat klopt?

Wanneer ik beslis om mijn oprit niet op te breken, dus vaste telefoon en internet abonnement van Telenet op te zeggen, maar een alternatief te zoeken, wat zijn jullie ervaringen met:

  • Mobistar Everywhere? De optie waar je ook een thuisconnectie kan kiezen. Maar wat met de talrijke klachten over Mobistar ivm abonnementen&opzeg.
  • Belgacom? Voor het  bestaan van internet lag er een Belgacom telefoonlijn, bij mijn eerste installatie van Telenet (ik heb nooit een andere gehad) heeft men gewoon het kabeltje van Belgacom doorgeknipt aan de aansluiting van de modem, de kabel komt dus eigenlijk nog steeds binnen en ook heb ik nog steeds zo’n vijfogig stekkerdoosje in de muur waar een telefoonstekker in kan.
  • Vodafoon? Heb ik zelf gebruikt op locatie bij mijn laatste job en gaf regelmatig connectieproblemen. Niet om echt dagelijks mee te surfen, te bloggen, te mailen, vacatures te zoeken, te webleren.
  • Andere alternatieven waar ik niet direct aan denk of die ik niet ken?

En tenslotte, kan ik er wel op vertrouwen dat die kabel stuk is? Bij mijn eigen broer stelden ze voor om een nieuwe modem te komen plaatsen (uit gemak?) en toen hij zelf op onderzoek uitging merkte hij dat het bakje aan de straat enkele huizen verder kapotgereden was door een vrachtwagen en bleek dit de oorzaak te zijn.

Alle opmerkingen, voorstellen en tips zijn welkom. Niet alleen voor mij, maar voor alle surfers. Laat maar komen.

En lees vooral ook eens de kleine lettertjes in uw contract. Of bent u net degene die dat wél doet?

(PS. Verslag van de inlichtingen van telenetmedewerkers en de telenetinstallateur zoals ik ze als leek geïnterpreteerd heb.Veel vragen gesteld maar niet meer antwoorden dan hierboven vermeld gekregen.)

Advertenties

8 reacties

  1. Man naar mobistar moet je zeker niet gaan, Internet everywhere is het niet waard, en veel trager dan dat je gewoon bent van telenet. Plus ze rekenen er een pak onkosten bovenop waarover ze niet spreken van vooraf in hun publiciteit. Multimedia kosten. Resultaat, ik kan het weten, rekening klopt NOOIT! Ik kom pas van Scarlet, het zou voor jou een goed alternatief zijn want, tv digitaal (van belgacomTV), internet en telefonie, goedkoper kan niet, maaar, de snelheid is trager dan telenet!! bij downloaden. Gewoon surfen gaat wel vlot. Vraagje, heeft uzelf die kabel buiten ondergronds aangelegd? Zo ja, hoelang geleden? Was het gebruikte materiaal echt goede kwaliteit? En dan nu besluit, kijk je op tegen de werkzaamheden, dan adviseer ik je Scarlet ipv mobistar, maar de beste is in mijn ogen, Telenet, veel beter kwaliteit wat telefonie betreft (ik kom van scarlet one!) veel vlugger tot meer dan 10 keer sneller internet, en tv, digitaal geen enkel probleem hier met telenet.

    • Ik weet niet eens meer wanneer die gelegd is. Telenet heeft dat zelf gedaan, toen ze pas bestonden, in de begindagen van het internet.

      • Neen, fout, ik ben niet thuis dus ik kan het niet nakijken, ze hebben een modem komen plaatsen in de begindagen van Telenet, ze hebben dat doorgetrokken bij een bestaande kabel meen ik.

  2. Zijn er veel Telenetgebruikers in je buurt? En doen die problemen zich het meest voor tijdens de piekuren (van 17 tot 22 uur)? Bij Telenet is het namelijk zo dat hoe meer mensen in eenzelfde buurt tegelijk surfen, hoe trager het up- en downloaden verloopt. Dat verlies kan echt gigantisch zijn, vandaar allicht die 64 % die zich liet optekenen. Telenet werkt volgens een kabellus-principe, terwijl bij ADSL de snelheid constant blijft.

  3. Ik heb ook veel miserie gehad. Eerder met onterecht afsluiten omdat ze dachten dat ik mijn buur was die verhuisde. Bovendien haalden ze al die kosten via domiciliering van mijn rekening. 700 Euro in totaal etc etc…enfin, ik spaar u al de miserie die 2 maand geduurd heeft.
    Toch 1 tip. Ik eiste steeds compensatie omdat ik die periode geen digitale TV had. Ik heb een jaar gratis net gemist, 3 maand Prime etc uit de brand kunnen slepen.
    Dus daar kan je wel wat negocieren. Maar dat stelt weinig voor, maar geeft toch een gevoel van compensatie. Succes verder.

  4. Van toen Telenet er pas mee begon, liet ik de kabels trekken. (Ik woon namelijk erg dicht bij de moederfirma in Mechelen) Ingraven moest ik ze zelf . Vele kastjes, veel bedrading. Om de een of andere reden verhuisde ik naar Belgacom. Maar ik liep weer over naar Telenet toen bleek dat, indien er een panne is bij Belgacom, ik ook niet kan telefoneren als er bijvoorbeeld brand zou ontstaan in mijn huis. (Belgacom stak bovendien zijn bedrading in de muren waar de bedrading van mijn muziekboxen lag met het gevolg dat die ook niet meer werken.) Sindsdien benut ik Belgacom voor de telefoon en Telenet voor de computer. Telenet surft nog steeds sneller dan Belgacom maar ik verdenk hen van een soort manipulatie. Als ik nl. een tijdlang (minder dan een uur) mijn mail niet meer gebruik, krijg ik een foutmelding. Door te ‘vernieuwen’ werkt alles weer. Het lijkt alsof ze op die manier een soort van besparing doorvoeren. Van het snellere surfen heb ik voorlopig nog niets gemerkt maar er werden voor toekomende dinsdag werkzaamheden aangekondigd in het Mechelse. Misschien de voorbode voor het snellere gesurf dat al een tijdje geleden werd beloofd?
    Surft iemand eigenlijk al sneller sinds die aankondiging, het zou me wel benieuwen.
    En wat het modum betreft; ik zit al aan mijn vierde exemplaar.

  5. Om je vragen te beantwoorden:
    1. koper kan wel degelijk roesten. Ken je kopergroen? Dat is geoxideerd koper.
    2. een mogelijke verklaring: email (POP&SMTP) is beter bestand tegen traagheid en uitval. Bij surfen (HTTP) valt traagheid veel sneller op, maar bij email haal je in de achtergrond mail op terwijl je in de voorgrond, offline, je mails leest/schrijft.
    3. Telefoon, internet, en tv werken alledrie op verschillende frequenties (kanalen). Blijkbaar is er enkel storing op het kanaal dat door internet en telefoon gebruikt wordt. En het VTM-kanaal. Jouw probleemomschrijving is echt typisch een geval van corrosie door insijpelend water waardoor de kabel last heeft van instraling van andere stralingsbronnen. Ik heb zo al tientallen zo niet honderden verhalen gelezen op http://tik.be/forum. De moeilijkheid is alleen te bepalen wáár precies de corrosie zit. Dat kan dus ook in een ‘bakje’ zijn…
    4. Je hebt recht op een schadevergoeding zoals bepaald in de Algemene Voorwaarden. Ik veronderstel dat je die wel kan vinden op de website van Telenet.
    5. kort antwoord: ja (maar: lees de Algemene Voorwaarden, er is een achterpoortje)

    Andere providers: wat denk je van Scarlet?

    Tenslotte, bezoek ook eens http://tik.be/forum en maak je lid op http://tik.be


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s