een telenetopzegpad

GAAT NIET OVER ROZEN

Net toevallig vallen de Telenetbesognes van mijn eerder stukje samen met een opzeg, waar ik ook even naar verwees. Een opzeg van mijn internetabonnement op een ander adres. Dit staat helemaal los van het defect waarover ik eerder schreef.

Op 18 februari jl. bel ik naar Telenet om een internetabonnement op te zeggen. Al direct valt het op dat er in het (u wellicht ook bekende) menu geen keuzemogelijkheid ‘opzeg’ is, ik kies dan maar het zo algemeen mogelijk ‘administratieve vragen’. Ik zeg dat ik mijn abonnement wil opzeggen en al direct meldt men me dat men me zal doorschakelen naar andere dienst. Ik herinner me de correcte benaming niet meer, maar ik meen dat het een soort klanten/producttevredenheidsdienst was. Ik herhaal dat ik een abonnement wil opzeggen en er wordt me direct de vraag gesteld ‘waarom?’. ‘Omdat ik het niet meer nodig heb’ is blijkbaar niet voldoende, men is fel getraind om te blijven doorvragen, zelfs als ik tot drie keer toe antwoord ‘omdat ik het niet meer nodig heb’ blijft men andere mogelijkheden voorstellen (lager abonnement etc…). Wanneer mijn ferm ‘neen’ eindelijk goed doorgedrongen is, zegt de operator dat ze me met MET DE POST een opzegdocument zullen opsturen, dit moet ik invullen en ondertekenen en PER AANGETEKEND ZENDING terugsturen. De opzegtermijn is 30 dagen. Even opper ik nog dat het toch wel heel vreemd is dat men in deze tijd een document moet opsturen met de post en of er geen downloadmogelijkheid is zodat ik het nog dezelfde dag kan invullen en terugsturen. Neen, dat kan niet, het moet per post opgestuurd worden.

Dezelfde dag meld ik dit in een twitterbericht, waarop er prompt iemand reageert en me het opzegdocument dat Telenet zou moeten opsturen doormailt. Het vertrekt op 19 februari jl. per aangetekend schrijven, dit kost me 5,29 eur.

Vandaag 1 maart heb ik nog steeds geen opzegdocument PER POST van Telenet gekregen. Ok, ik heb het niet meer nodig, maar het zou me toch zeer sterk verbazen dat er daar bij Telenet iemand de moeite gedaan heeft om intern door te seinen: ‘Opgelet!! OPZEG van Aïda binnengekomen!! Opsturen van opzegdocument naar Aïda NIET MEER NODIG!! Over!!!’

Ik bel naar Telenet. Ik vraag of mijn aangetekend schrijven goed aangekomen is en mijn opzegtermijn al ingegaan is. Blijkt dat mijn aangetekend schrijven ‘verloren gegaan is’. Op mijn vraag hoe het komt dat ik los daarvan nog steeds geen opzegdocument PER POST toegestuurd gekregen heb (want mijn hypothes ‘stel dat er iemand doorgeseind heeft niet meer opsturen’ hield dus geen steek vermits mijn opzeg nog niet aangekomen was als u nog kan volgen…) krijg ik geen concreet antwoord, en wanneer ik vraag of het een doelbewuste tactiek is om de opzegdocumenten met zoveel mogelijk vertraging op te sturen, hoor ik enkel een vaag: ‘ik zal het doorgeven…’. De operator vraagt me om het bewijs van aangetekend schrijven te faxen zodat ze het kunnen traceren. Wanneer ik opmerk dat ik niet over een fax beschik wordt me gezegd dat ik het met de post mag opsturen en dat mijn opzeg effectief zal ingaan op de datum van de poststempel op mijn bewijs.

Ik kan dus momenteel niet anders dan afwachten. Bewijsje kopieëren, opsturen met de post en woensdag bellen dan maar of ze het gekregen hebben en dan afwachten of mijn opzeg ingaat. Ik heb mijn contract niet bij de hand, maar wanneer de opzeg ingaat dertig dagen EINDE MAAND dan mag ik dus van geluk spreken wanneer mijn abonnement eindigt op 31 maart a.s. Dit verslagje is een geheugensteuntje. Want uiteindelijk is het me allemaal telefonisch beloofd.

Al discussieer ik helemaal niet over de opzegtermijn (deze staat duidelijk in het contract), toch heb ik bedenkingen over de manier waarop dit moet gebeuren en lijkt me het enig doel van Telenet de opzeg zolang mogelijk rekken en uitstellen. (Of het de -eventueel minder mondige/volhardende- mensen zo moeilijk maken dat ze verwachten dat deze het opgeven en toch hun abonnement laten doorlopen…?)

Wordt vervolgd. Eigen ervaringen en opmerking welkom. Laat ons een Peeters&Pichalleke doen maar dan tot nut van élke Telenetklant.

11 reacties

  1. Bij de anderen is het veel erger, dus ben ik benieuwd in welke nieuwe miserie je terechtkomt. Alvast veel geluk.

  2. Je hebt dat bewijsje hopelijk toch aangetekend verstuurd? 😉

    Alle gekheid op een stokje, Telenet heeft enkele jaren geleden software ingevoerd die alle brieven inscant en koppelt aan het klantendossier. Op zich moet dat de dienstverlening verbeteren (geen gesukkel meer met papier dat op de verkeerde dienst ligt).
    MAAR!!! die software had kinderziekten, waardoor heel wat aangetekende brieven niet gekoppeld werden aan het juiste dossier maar aan ‘null’. Dus wel in het systeem, maar onvindbaar. Na enkele maanden heeft Telenet de oorzaak gevonden, opgelost, en alle “verloren” brieven opnieuw gekoppeld aan de juiste dossiers.
    Ik weet zoveel details van dit incident omdat ik toen namens Tik vzw (Telecom & Internet Klantenvereniging, http://tik.be) dit probleem ben gaan bespreken met het management van Telenet, en zij hebben het probleem toen met zoveel woorden erkend, en met akkoord dat de uitleg ook mocht meegedeeld worden aan onze leden.

    Ik kan me best voorstellen dat die software een update gekregen heeft en dat er zich een regressie heeft voorgedaan. Ik zal eens navraag doen.

  3. Dat een aangetekende zending bij telenet intern verloren gaat daar heb jij toch geen zaken mee? Jij hebt toch je plicht gedaan en aangetekend opgezegd waarvan bewijs?Waarom zou jij er niet simpelweg vanuit gaan dat je abonnement afloopt postdatum aangetekend schrijven + 1 maand. Als men je daarna nog rekeningen stuurt protesteer je deze toch gewoonweg mét bewijs van aangetekende opzeg. Dat ze hun kinderziekten zelf oplossen en hun “verloren” brieven zelf opsporen.

    • Je hebt gelijk, dat ik daar nog niet eens aan gedacht heb. Maar dat kost me natuurlijk wel weer een hoop moeite en postzegels!
      (Opzeg is wel dertig dagen, door de korte februarimaand komt dat op 27 maart a.s. tenzij men een maand verstaat als een maand, dag op dag 19 februari een maand verder = 19 maart, of niet?)

      • Maar Aïda, die moeite weegt niet op tegen het genoegen een rekening onbetaald kunnen terug te sturen in de wetenschap dat je nog gelijk hebt ook!
        (ik denk wel dat 30 dagen 30 dagen is)

  4. Computer says no but Aïda says yes!

  5. (De dienst waar ze me naar doorschakelden was ‘kwaltiteitsopvolging’!)

  6. Pucinella heeft gelijk. De opzegtermijn van jouw aangetekend schrijven geldt tot zij het tegendeel bewijzen. De kosten voor het toezenden van jouw bewijs zou ik hen ook in rekening brengen.

  7. Misschien is het opzegdocument dat Telenet u ging opsturen ook “verloren gegaan”.
    Hebt ge dat nu al gekregen eigenlijk?

  8. Iets is mis met wordpress of mijn blog, er verdween op mysterieuse wijze een rectie van WendyKroy én een link naar een youtubenummer.
    Het ene is hersteld, het andere kan niet want de reactie is opgegaan in de internetspace.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

