Is het nu Semer of Sémer

PRANGENDE VRAGEN

Sinds Paula Semer hot news is door haar onlangs bij de nacht van de televesiesterren uitgereikte Livetimeachievement Award duikt overal de schrijfwijze Sémer op. Nu kan ik me zeer sterk vergissen, maar mijn hele leven lang, echt zolang ik al over Paula Semer lees – en dat is ondertussen toch al heel lang – is het me nooit opgevallen dat er op Paula’s familienaam een accent stond. Ik moet wel blind geweest zijn al die jaren. De laatste weken lees ik geen enkel artikel, blog of lezersbrief meer waarin de naam Semer niet geschreven staat als Sémer. Zelfs (rvd) heeft het over Sémer.

Wiki heeft het over Sémer, maar trouwe bezoekers kennen mijn scepsisch tegenover deze online encyclopedie. Ik vertrouw er nooit blindelings op. Checken en dubbelchecken.

Maar moet ik afleiden dat alle journalisten zich baseren op Wikepedia?

Verder biedt internet geen soelaas. Je vindt er zowel Semer als Sémer.

Heb ik nu last van vroegtijdige dementie en wordt Semer inderdaad al sinds jaar en dag geschreven als Sémer en zo niet, vanwaar dan zomaar uit het niets Sémer.

Is het nog iemand opgevallen?

Paula, verlos ons. Als er later nog eens iets belangrijks over u zal in de pers verschijnen, zal u toch willen dat uw naam correct geschreven wordt?

5 reacties

  1. Vraag het haar eens: semer.paula@skynet.be

    • Alvorens ik mensen die rustig van een oude dag genieten lastig val met onnozele vragen, wou ik eerst even proberen of ik via mijn blog uitsluitsel kon krijgen. 🙂

      Maar ik heb het nu toch gedaan, dank je!

  2. Haar e-mailadres stond te grabbel op het www, dus ik dacht: even doorsluizen maar.

  3. Ik denk dat Paula voor het accent gaat want in de telefoongids heeft zij een accent en haar naamgenoten niet. Hoe dan ook, in het frans zeggen ze sémèr.

  4. Paula Semers, net als Paul Severs zeker?


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

